Rejsebrev 3

Den 18.09.15 kunne vi endelig forlade La Coruna. Mens vi lå i La Coruna fik vi to kullinger hvoraf den en var med vindstyrker på over +20 s/m, lidt mere end vi normalt ønsker at sejler i.
Vi fik sagt på gensyn til vores nye sejlervenner på New Sun, da de skulle hjem til Sverige.
Næste stop var en af de mange nordspanske Rias’er og vores først blev Ria Camarinas, en sejletur på 52 sm. De første 4-5 timer var i en meget urolig sø og jeg måtte bukke under for en gang søsyge på denne tur. At spise sin morgenmad på en meget urolig sø var mere end hvad min mave kunne klare. Vi havde snakke om at ligge for anker i bugten men valgt at lægge til ved den lille marina som har en fiskerihavne til nabo. Vi var meget spændt på om det ville give en masse uro i havnen tidlige næste morgen, men her har fiskerne åbenbart fri i weekenden, så vi havde en rolig nat.
Sensommeren er kommet igen med solskin og 20 grader men vinden er stadigvæk kold ude på vandet.

Foto 14
Det gamle rådhus i La Coruna

foto 15
Aftenhygge med nye sejlvenner i La Coruna.

Den 19.09.15 forlod vi Ria Camarinas for at sejle til Muros, en tur på 35 sm. En sejlads for motor og sejl. På denne tur fik vi rundet det vestlige punkt på turen som er de berygtede Finisterre, en kæmpe klippevæg ud mod Altanterhavet og som i rolig vejr er meget flot at se på fra hav siden. Muros er også en af de mange Rias og her valgt vi at ligge uden for havnen, for anker, sammen med mange andre sejlbåde.

Den 20.09.15 forlod vi Muros for at sejle videre til Baiona, en tur på 45 sm, og som denne gang gik for motor det meste af turen, vi havde kun vind til en times sejlads for sejl.
Baiona ligger på vejen ind til Vigo via Ria de Vigo, et sted som mange langturs sejler anduver.
Der er mange spanske Rias (flodudmunderinger til Atlanterhavet) som man kan bruge uger på at besøge, men vi har valgt at gemme dem til hjemturen, en gang i fremtiden.
Baiona er en typisk feriepardis for sejlere og strandfolk. Men vi er her sidst på sæson og møder en halv tom havn så havneprisen er helt i bund. Da Søren var oppe ved havnemesteren for at orden papirerne og havneafgiften, blev han, af havnemesteren, beordret til at ændre vores båds længde fra 10 til 8 meter, således at havneafgiften kun blev på 16 euro mod de 30 euro vi skulle have betalt iht. deres tarif. Havneafgifterne her Spanien har indtil videre været inkl. strøm,vand, bad og wifi (vis det virker).
På sejlturen hertil havde vi igen besøge af delfiner som ville svømme omkap med Valhalla. Denne gang fik vi fanget dem på video og fik også et par gode foto. Vi har hørt at de kommer når man sejler for motor, og det gjord vi også på dette tidspunkt.
Foto 16

I Baiona ligger der også en model af Columbuses skib, Pinta, i størrelsesforholdet 1:1. Årsagen er at Baiona var den første havn skibet mødte da det i 1493 returnerede fra the New world (Barbedos). Desværre nåede de at lukke for fremvisning da vi stod ved lågen, Øv.
Foto 17

Den 21.09.15 forlod vi Baiona for at sejle videre til Viana do Castelo som er en tur på 33 sm og som forløb ved motor den første halvdel og for sejl det sidste af turen og vi endte med at have 10 m/s på vej ind af havnehullet. Men heldigvis har de en yderhavn som er pæn stor og som er beskytte af en meget lang ydremole mod de kraftige Altantrehavs dønninger.
Vi har de sidst dage haft den normale nordlige vind og det gør at når vi skal i havn så er det på tværs af dønningerne hvilket får det til at vipper en del og man skal bare holde fast.
Her i Viana Castelo lå vi på ventebroen da marinaen ligger bag ved en svingbro. Svingbroen har faste åbningstider ind til marinaen. Vi valgte at blive liggende udenfor sammen med fire andre både således at vi ikke var afhængig åbningstiderne på svingbroen når vi skulle sejle dagen efter. Fra ventepladsen havde vi en flot udsigt til en af de broer som Eiffel har tegnet. Havnemester kunne oplyse at vejret hele ugen skulle blive med sol og at det ville blev varmer. Da vi spurgte til vinde kunne han fortælle at vinden ville lægge sig kl. 19. og ville igen komme næste dag kl. 12-13 og styrke ville blive den samme og ville aftage igen fra kl. 19 til ingen ting. Det passede næsten.
Foto 18

Den 22.09.15 forlod vi så Viana do Castelo for at sejle videre til Leixoes, en tur på 36 sm. Som havnemester havde sagt fik vi vind igen kl. 12 og det forsatte med at stige til 11 m/s men den lage sig først efter kl. 22 her i Leixoes.
Leixoes har en stor erhvervshavn med en mindre marina indeni og vi ligger derfor godt beskytte. Leixoes har en fanatisk strand med tilhørende strandpromenade og derudover er det nemt komme til Porto herfra.
Her i Leixoes fik vi igen selskab af SY Andromeda med Christine og Hans Werner. Vi tog sammen til Porto og tilbragt hele dagen derinde, først med en sightseeingtur for at få et overblik over Porto og efterfølgende en frokost. Endelig sluttede vi af med en rundvisning inkl. smagning hos portvinshuset Ferreira.
Foto 19

Foto 20

Ved busrundturen og da vi travede rundt i Porto opdagede vi at uanset hvor du kigger hen er der huse som er i forfald og forladt. Man har ikke forsøgt at skjule det og måske håber man på at det kan findes investorer som vil bruge lidt penge her i Porto, men trist var det at se. Besøget hos Ferreira var helt fanatisk da huset er et at de portvinshuse som endnu er ejet af portugisere og som der udover også ejere to andre portvinhuse. Godt trætte tog vi tilbage til Leixoes.
Foto 21

Foto 22

Vi havde en forventning om at ville have sejlet videre den 24.09 ved 12 tiden, men inden da skulle der fyldes diesel på, handles og smøres madpakker, men så kom tågen eller havgus’en ind over Leixioes lige som vi var klar til at sejle. Ifølge havnemester er det meget lokalt og ville værre væk igen i løbet af 2 til 3 timer. Vi valgt at tage en ekstra dag i solen, her i Leixoes, da det ville være forsendt at sejle videre når tågen lettede. Vi fik så kigget lidt mere på strandpromenaden, spist endnu en is og fik fødderne dyppet i det meget meget kolde Atlanterhav.

Rejsebrev 4

Den 25.09.15 forlod vi Leixoes kl. 10 for at sejle videre til Cascais, en tur på 164 sm. Igen blev der smurt madpakker til en natsejlads. Mens vi fik gjort klar til at sejle begyndt tågen at komme, så det var bare med at komme ud af havnen i en fart for at møde tågen på vandet. Vi nåde lige ud af havnehullet så mødte vi tågen og sigtbarheden var under en meter. Vi kunne ikke se vores stævn så tæt var tågen, men godt at vi har en AIS, hvor vi kan se skibene og de sejlbåde som en har AIS. Men der var heldigvis ikke noget, som gav os problemer. Gennem hele dage var det tåget, det var som om solen ikke rigtig kunne få hul igennem. Så der blev holdt godt udkig efter de berygtede fiskebøjer, indtil vi nåde ud til 100 meter kurven (vanddybde) for her møder man ikke længere fiskebøjerne. De fiskebøjer vi indtil videre har set består af en line som går direkte ned til havbunden hvor fiskerne så har bundet deres fiskekasser eller andet på, det er i hvert fald vores gæt.
Vind var der kun meget lidt af og det kom bagfra. Vi forsøgte flere gang at sætte den store genua for at den måske kunne hjælpe mortoren med hastigheden samt kunne minimere vores vuggen/rullen fra side til side, men der gik ikke rigtigt. Natten igennem blev vandet mere og mere blankt og selv altantehavs dønningerne forsvandt til sidst.
Vi har valgt at sejle med 3 timers vagter hen over natten og det går rigtig fint. Om morgen kl. 07 skulle jeg overtage vagten fra Søren og blev mødt af en masse delfiner, som havde drevet en sværm af sardiner op til overfladen. De sardiner som sprang op af vandet fangede delfinerne så i luften. Showet fandt sted rundt om båden, det var lidt vildt at se på.
8 sm fra Cascais kom der lige pluslig vind og den steg til 11m/s på ingen tid. Vinden kom heldigvis bagfra men ligeså hurtig som den kom, så forsvandt den igen. På vej ind til Cascais kunne vi følge et par professionel kapsejler (AC44) der øvede i topmærke vendinger og derefter at sætte spiler, det gik bare stærkt.
Foto 23
En AC44 klar til isætning

Den 26.09.15 kl. 17.00 ankom vi til Cascais, som har en pæn stor marina med plads til de meget store mega yachts. Det er nok den dyrest havneafgiften vi til d.d har betalt. 34 euro pr. nat incl. en flaske rødvin i velkomst. Marinaen har alt til sejlbåden og til besætning. Et total meka for os sejler. Servicen var helt i top, også for os i de små sejlbåde. Byen er hyggeligt med smalle gader og det er helt sikret et sted hvor de velhavende portugisere har deres kæmpe sommerhuse. Dem kunne se under indsejling. Byen har en del butikker med dyre mærke som Gucci, Prada, m.m. Vi kunne se, at der fra den 28.09 til den 04.10.15 skulle afholdes VM i bådklassen AC 44, så vi kunne følge med i hvordan de professionel forbereder sig og hver Team har deres egen container, som rummer alt fra reservedel og sejl, til symaskine! Det var også her at vi måtte betale den indtil videre dyreste tøjvask som løb op i 18 euro for 2 vask og en gang tørretumbler.
Foto 24
Ankerbugten i Cascais.

Det var mening at vi ville ligge for svaj et par dage i bugten og tage toget til Lissabon, men en tysk båd fortalt at havneafgiften i Oeiras var 1/2 pris og marina ligger som den først ved floden Rio Tejo, som føre ind til Lissabon, så det måtte prøves.

Den 28.09.15 sejler vi fra Cascais til Oeiras, en tur på 5 sm. Men nej, det var ikke halv pris på havneafgiften, den lød på 28 euro pr. nat inkl. morgenbrød, leveret på båden. Ok, vi klager ikke og banegårde lå kun 15 minutters gang fra havnen. Næste dag gik turen til Lissabon sammen med vores tyske sejlvenner fra SY Andromeda. Vi havde en hyggelig dag og fik også kørt en tur med den berømte sprogvogn nr. 28, som bl.a. køre gennem den gl. bydel. Den ”nye” havnefront blev også studeret hvor bl.a. Krydstogt skibene ligger til.
Vi fik gået en del kilometer den dag og så bl.a. flere gader hvor alle bygninger enten stod til nedrivning eller hvor man var i gang med den store renovering af hele gaden.
Foto 25
Lissabon, tur med sporvogn nr. 28

Foto 26
Smalle gader i Lissabon, hvor kun sporvogn kommer frem.

Foto 27
En moderne blomsterkasse med indbygget sideplads.

Den 30.09.15 forlod vi Oeiras for at sejle videre til Portimao, en tur på 124 sm og som foregik for motor hele turen. Der var ingen vind og igen et total blankt hav. Ingen synderlige bemærkninger til turen, udover at et mindre fragtskib som ville overhale os bagfra og ville kryds vores rute lige foran os med få meter, det synes jeg var for tæt på, så vi valgt at tage noget af farten. Det var helt tydeligt at der ikke sad nogen på broen og at de sejle for autopilot. Det er første gang vi har oplevet at skibene kom så tæt på os.
Foto 28
En tidlig morgen på et blank Atlanterhav.

Den 01.10.15 ankommer vi til Portimao som er et ren feriepardis for strandfolk. Her ligger så også en stor marina samt en go´ anker bugt for os sejler. Vi lagde til i marina for at få provianteret og gik dagen efter uf for at ligge os for svaj.
Marinaen er også meget brugt som vinterhavn, hvor man kan få båden på land eller ligge i vandet. Vi kunne allerede se at flere af bådfolkene var gået i vinterhavn, da blomsterkasserne var fundet frem. Det begynder også at blive varmer især om aften er det stadigvæk varmt og vi har solskin hele dagen. Vi kan vist ikke klage.

Den 03.10.15 forlader vi anker bugten ved Portimao for at sejle videre til Vilamoura, en tur på 24 sm. Denne gang fik vi en vind så sejle kom op men det vist sig at vinden igen aftog og blev derfor kun brugt som støtte.
Vilamoura er også et feriepardis for strandfolk men her bor ingen portugisere, det er en ren turist by, fyldt med englænder. Marina er fyldt med store motorbåde flere end vi tidligere har set på turen, her i blandt en dansk motorbåd men vi nåde ikke at hilse på dem. Os med sejlbåd var i mindre tal her.
foto 28a
Marinaen i Vilamoura sammen med besætningen fra SY Andromeda.

Den 06.10.15 forlader vi Vilamoura for at sejler videre til Rota en tur på 90 sm. Vi planlægger at tage sejlturen natten over. Vi kaster fortøjning kl. 14 og skulle så gerne ankomme til Rota mellem kl. 8 og 10 om formiddagen. Men sådan skulle det ikke gå. Vi starte ud med lidt vind bagfra, 5-6 m/s, men som dagen gik steg vinden til 8-9 m/s. Vi valgt at rebe storsejlet i første reb for natten og kunne dermed også få sænket hastigheden. I løbet af natten døde vinden næste for en kort stund for igen vende tilbage med 9 s/m stadigvæk bagfra. Vi måtte så rulle den store genua helt ind for igen at sænke farten. Ud over at have en god vind vi kunne sejle på havde vi også medstrøm på 1 til 1 1/2 knob.
Vi sænker farten fordi vi såvidt det er muligt, ikke går ind i en fremmed havn før det er blevet lyst, således at vi kan orientere os. Men denne gang gik sejlturen hurtigere end planlagt, så vi lå og drev rundt i en timestid uden for havnen, indtil det blev så lyst, at vi kunne sejle ind.
Hernede bliver det mørkt præcis kl. 21 og solen står op igen kl. 7.30. Det skal man lige have med sig i planlægning af en sejltur. Men man vender sig hurtigt til det.

Den 07.10.15 ankommer vi til Rota som er en fin gamle by med smalle gader som man nemt kan fare vild i. Her er også en borg der er genopført og flotte sandstrande. Marinaen var halv tom og der er kun få både hvor der er nogen i. Vi kommer til at ligge på en næsten tom bro, med 6 andre både hvoraf der er folk i 2 af dem. Pladsen vi blev anvist til er total overskidt med måge lort. Så efter vi har fortøjet måtte jeg i gang med at gøre broen ren. Men havneafgiften er kun på 11 Euro pr. nat det er det billigste ind til videre. Ved afsejling viser det sig at vi ikke hørte til på den bro, da vi er 10,4 meter og ikke som Søren havde oplyst 10 meter, og måtte betale 2 euro mere i havneafgift så vi endte på 13 Euro. Byen er rigtig hyggelig og her bor spaniolerne og ikke kun turister. Vi kan tydelig mærke at det er sidst på sæson. Strandene er tomme, alle liggestole og parsoler er fjernet og det er de lokale indbygger, som nu bruger stranden. Vi får badet i altantehavet som er 21,5 grader, super dejligt og med bølger som derhjemme på vestkysten.

Den 10.10.15 ankommer i til Barbate som er en lille men nyere marina der ligger i en større fiskerihavn. Marinaen er tæt på tom, vi er 5 sejlbåde her. Marinaen har 315 pladser hvor af de 100 er bådplader til de lokale små lystfiskerbåde. Hele marina er opført af EU midler og er færdig bygget. Med en super flot service bygning som står tom. Der var nok planlagt restauranter m.m. På turen hertil har vi i horisonten kunne se den marokkanske kyst.
foto 29
En næsten tom marina, betalt af EU

Den 11.10.15 ankommer vi til Gibraltar hvor vi vælger at ligge i marinaen La Linia på den spanske side,lige efter landingsbanen på Gibraltar. Turen fra Barbate gik for motor med lidt vind direkte i snuden. Vi fik også rundet det sydligste punkt af det spansk fastland som også er byen Tarifa. Fra Tarifa er også kun 16 sm over til det afrikanske kontinent.
Det var desværre meget disset så vi kunne kun se konturen af kyststrækningen.
foto 30
Europas sygeligste punkt ved Tefifa

foto 30a
Indsejling til Gibraltar. I bugten ligger mange skibe for anker.

Næste dag tog vi op på ”the Rock” for at se de berygtede aber. Vejret var desværre ikke med os, der hang tunge skyer over ”the Rock”. Ifølge vejrmeldingen skulle det klare op ved middagstiden. Vi tog kabel banen op men skyerne var desværre ikke lette endnu så vi ankom til en meget tæt sky på toppen, men aberne dem så vi, men udsigten fra toppen må vi have til gode. Vi valgt at gå ned af bjerget, så vi evt. kunne nyde udsigten undervejs, men nej, skygger lettede ikke før sidst på eftermiddagen…ØV…ØV
foto 31
Søren og hans nye ven i tågen på The Rock.

Første gang man går over landingsbanen virker det forkert men efterfølgende er det ikke noget i det. Fra vores havneplads har vi udsigt til the Rock og vi kan følge med når flygene lander og letter. Flyene starte og lander først efter kl. 10 og slutter inden kl. 21, så der er ikke det store run på lufthavnen og man bliver ikke genert af lyden.
Gibraltar består af pubs, souvenirs- og butikker med vin og sprit til spotprise, synes de selv. En masse gamle kanoner i byen og på bjerget.
Vi var forbi en af de engelske marina som ligger tætter på landingsbanen og der høres flyene tydeligt. Det er ikke billigt i Gibraltar, udover diesel, det er super billigt. 93 liter for 34 pund. Det var, hvad vi havde plads til inkl. de diesel dunke vi havde med som også blev fyldt op.
foto 32
Landingsbanen i Gibraltar krydses med The Rock i baggrunden

Vejret var desværre ikke for godt mens vi var her, skygget og regn men det var ikke koldt.
Havneafgift pr. nat var 18 euro, ikke dyrt.
Vi har nu fået en bekræftelse på at vi har en plads i vinterhaven Cartagena fra den 28.10.15.