Rejsebrev 5

Den 13.10.15 forlader vi Gibraltar for at sejle ind i middelhavet, op langs den spanske sol kyst (Costas Del Sol) og første stop er Marbella marina, en lille fiskerihavn med den lille marina, en sejltur på 31 sm. Heller ikke på denne tur blev der luftet sejl og hele turen forgik for motor. I marinaen møder vi en dansk sejlbåd som er på vej til Gibraltar for at gå i vinterhavn i den marine vi kom fra.
I havnen fik vi vores først møde med mooringslines som man fortøjer med, heldigvis var der ingen vind og der stod hjælper på broen.
Om aften tager vi afsked med vores tyske sejlvenner på SY Andromeda, de skulle videre til Malaga for at mødes med deres børn. Vi håber at kunne møde dem igen, super søde folk.
foto 33
The The Rock fra Middelhavet
foto 34
Velkommen til den Spanske sol kyst, Costa Del Sol. En af de mange feriepardis på kysten.

Den 14.10.15 forlader vi Marbella for at sejle videre til Puerto Caleta De Velez en tur på 36 sm. Turen gik først for motor men så kom vinden og vi kunne sejle med en udrullet genuaen og spar på vores billige diesel.
Puerto Caleta De Velez er en fiskerihavn med en lille marina. Da vi kom ind i havnen havde vi en kraftig sidevind og receptionsbroen var besat af måger. Så vi måtte selv finde en plads at fortøjre med den her mooringline, og det lykkes uden skrammer. Vi har set at der findes en speciel krog som til at fange mooringslinie op med med den og kan man gå langs båden, ude at få hele bådsiden bliver smurt ind i slam fra linen. Vi må på jagt efter en sådan krog. I fremtiden er det jo morringlines vi skal fortøjer med i havnene hvis det ikke er med eget anker. Indtil videre må vi bruge handskerne og gøre båden ren bagefter.

Den 15.10.15 forlader vi Puerto Caleta De Velez for at sejle til anker bugten Calahonda en tur på 28 sm. Vinden er der ikke meget af og den er delvis i snuden så vi må igen have motoren kørerne. Anker bugten er i forbindelse med en strand så der må bades fra båden men jeg synes at vandet er for koldt, kun 21 grader. Søren få sig den svømmetur og får ved samme lejlighed tjekket at vi stadigvæk har tære zink monteret. Da vi i vinterhav skal ligger med landstrøm de næste 4-5 mdr er det vigtigt så vi ikke får tæring andre steder.
foto 35
Ankerbugten ved Calahonda.
Foto 36
Morgen sol ved ankerbugten.
foto 37
I baggrunde ses mange af de overdækket marker med europas grønsager, tomater, agurker, peberfrugt m.m.

Den 15.10.15 forlader vi ankerbugten for at sejle videre til Purto Almerimar som er en stor marina tilknytte et mindre feriepardis. Vi har set på vejrmelding at der skulle komme en periode med lidt omskiftligt vejr og at vindretning er mod den retning vi skal, så vi beslutter at blive liggende her i nogle dage da havneafgiften er meget lav (ca. € 8). Det er en stor marina som også er brugt som vinterhaven af mange sejler og vi ser at der ligger 3 danske sejlbåde. Marinaen har bådeværft med lift og en stor vinterplads på land i et aflukket område samt er her flere bådbutikker hvoraf en er engelsk ejet.
Almerimar er et feriepardis for bl.a. englænder som har dannet sig en lille vinterkoloni her. Feriebyen består af en masse lejlighedskomplekser og mindre rækkehuse samt en del restauranter og frisører. Derudover ligger der et godt stort supermarket, få meter fra marinaen. Det synes vi er super skønt, ikke at skulle gå flere km efter et supermarked.
Super badestrand er her og vandet er stadigvæk 23 gader.
Vi håber at kunne afsejle torsdag den 22.10.15.
foto 38
Marinaen i Almerimar.

Den 22.10.15 forlader vi Almerimar for at sejle 38 sm til ankerbugt tæt ved Puerto de san Jose. Igen er det for motor, da der ikke er meget vind og den vind der er, er direkte i mod os.
Området ved San Jose er en del af et meget stort natur reservat, meget flot, set fra kysten. På ankerbugten slap vi ikke for dønningerne, så vi havde en lidt urolig nat. Dønningerne slipper man ikke for på den kyststrækningen, når man vælger at ligge for anker. Der er rigtig mange hyggelige ankerbugter, men syn at de ikke er mere beskytte for dønningerne.
foto 39
Ankerbugten ved San Jose

Den 23.10.15 forlader vi vores ankerbugt for at sejle videre til Puerto de Garrucha en tur på 38 sm. Igen for motor og ingen vind at sejle på, meget blank vand.
Puerto de Garrucha er en erhvervshavn hvor der læsser sand over i mindre fragtskibe. Sandet bliver hentet fra de omkringliggende grusgrave. Sandet bliver fragt via lastbiler til haven så der er en livlige trafik af lastbiler til og fra havnen. Men vi kom heldigvis en fredag så de gik på weekend kl. 21 og starte først op igen mandag morgen. Udover erhvervshavn betår haven også af en lille fiskerihavn samt 2 marinaer hvor af den en er helt ny, fra 2013, men den står delvis tom. Så der var mulighed for at lægge sig langskibs i en nye marina. Vi ville blive her weekenden over, da der var lovet regn og vinden skulle tiltage og være direkte mod os. Ja, det regnede stort set hele lørdag og søndag. Så der blev ikke set så meget af byen. På hver side af byen ligger der feriepardis som på denne årstid er lukket ned og alle liggestole er fjernet fra strandene. Det er kun de lokale og enkelte feriegæster tilbage som holder det lidt kørende.

Den 26.10.15 forlader vi så Garrucha for at sejle videre til vores vinterhavn i Cartagena, YPC (Yacht Port Cartagena) en tur på 45 sm. Igen blev sejlturen for motor og i modvind men heldigvis var der ikke meget af den. På sejlturen hang der tunge skyer som truet med regn men vi slap og fik kun få dråber.
Langs den spanske solkyst ser vi en del sejlbåde, men alle sejlede i modsatte retning så vi tænkte lidt over om det er os der sejler i den forkerte retning….. Vi blev dog enige om at, de sikret er på vej til Grand Carina og skal måske videre til Caribien. Vi har mødt en del sejlbåde som flager med RCA.
Ved ankomsten får vi kaldt marinaen og de anviser vores vinterplads og får udleveret en masse papir som skal udfyldes og afleveres på havnekontoret. De er meget professionelle og hjælpsomme. Marina kontoret har åben 24 timer i døgnet året rundt og har vi spørgsmål vil de forsøge at hjælpe. Alle på marina kontoret taler engelske, så vi får ikke nogen sprogproblemer her.
Cartagena har 2 marina RCR og YPC begge marina ligger ved siden af hinanden med hver deres indsejling. I RCR marina har de kun få pladser til besøgende hvorimod YPC marina stort set kun har langturssejler. Hele marinaen er aflukket, så det er kun adgang for folk som har en båd her eller har et arbejde her i marinaen.
I Cartagena havn, holder den spanske flåde også til. Ligeledes er her også en mindre containerhaven samt en lille fiskerihavn. Derudover kommer der også en del krydstogt skibe hertil, både de store og de små rigtige sejlskibe med master og sejl. Så der er altid noget af se på her i havnen.
Byen ligger helt ned til havnen, så der er kun 5 minutters gang herfra marinaen, så er man i den gamle del af byen. Byen er lidt større en Århus og Cartagena har en del af byde på både kulturelt, historisk og en masse forskellige festivaler.
Da marinaen består af mange forskellige nationaliteter af langturssejler, opstår der et fællesskab med en masse forskellige aktiviteter her i marinaen og en del videndeling som er super godt for os, fordi vi jo stadig planlægger sejladsen i næste sæson.
Vejret her i Cartagena over de næste 4-5 mdr. siges at være som på Grand Carine og NEJ vi savner ikke det danske efterår. Der er billigt at spise ud og manden er super lækker. Leveomkostninger er meget lavere end i DK så vi lider ingen nød.
Hvad skal vi så få de næste mdr. til at gå med ? Ja, vi har nogen ting på båden som skal laves så som reparationer og forbedringer som er kommet til undervejs og så vil vi forsøge at få lært lidt spansk. Derudover vil vi blot nyde vores nye tilværelse her i Spanien.
Vi ses til foråret……
foto 40a
Cartagena, YPC-marina
(pilen viser hvor Valhalla ligger)
foto 41
Vores udsigt fra båden.
En af de mange krydstogt skibe som besøger Cartagena.