Rejsebrev 9, 2016

I Grækenland ved de Ioniske ørere med vores gaster Anne-Sofie og Nikolaj.

Den 20.06, kl. 04.00 kaster vi anker op ved øen Nisos Othonoi, nord for Corfu. Igen i mørke må finde en ankerplads i bugten. Sejlturen blev lidt anderledes, vinden kom rigtig nok fra den rigtige retning men den tog til i styrke og endte på en 12-14 m/s. Det at smide anker i kraftig vind og mellem andre både uden ankerlys er en udfordring, men det lykkes. Vi besluttet det var en go ide at en af os holdte ankervagt, mens den anden kunne sove. Heldigvis holdt ankeret og vi begge fik lidt søvn. I løbet af dagen sejlede de andre både fra ankerpladsen og vi lå nu kun os tilbage. Hele dagen blæste det konstant 10-12 m/s og vi havde ikke lyst til at sejle videre til Corfu en tur på 30 sm, så vi blev i ankerbugten. Søren tog en ny vejrmelding som kunne fortælle af vi desværre de næste dag fik mistralen ned over os med fralandsvinde på maks. 12-14 m/s. I løbet af anden dagen tog vinden til og var nu på 18-22 m/s (stormende kuling). I 3 dage hylede det om ørne på os og ind imellem kom der en sejler fra Italien, øv de har haft en træls tur over.

foto-77

Iflg. alle de vejrmeldinger vi kiggede på i løbet af dagene i bugten, viste de en maks. vind på 12-14 m/s men den var noget højere. Vi kom aldrig i land på den forblæste ø for med en halv meter bølger omkring båden ville det også blive en våd fornøjelse i gummibåden. Hvordan får man tiden til at gå i en stormende kuling, man får læst en bog, studeret vejrmeldingerne, krydser finger at ankeret holder og forsøger at lave mad i en båd der sejler fra side til side.
I bagklogskabens klare syn, skulle vi have forladt ankerbugte samme dag vi ankom, da mistralen ikke nåde til Corfu eller have vendte til Mistralen havde blæst af inden vi sejlede fra Italien. Men vi bliver jo klogere hele tiden og det med at vejrmelding ikke holder, fordi der er lokale forhold som også spiller en rolle, det er jo ikke nemt når vi ikke har været her før. Vi har først nu mærket at vejrmeldinger ikke altid holder men det vist vi godt ville komme og især Grækenland. Derfor sejl aldrig ud lige før en Mistral eller Meltamin kommer men vendt til den er blæst forbi og så sejl ud 😉
Den 23.06 kunne vi endelig forlade den forblæste ø, med kurs mod Corfu.

foto-78
Den forblæste græske ø Nisos Othonoi, nord for Corfu.

Den 23.06 kl.14.00 ankommer vi til Mandráki marina ved Corfu by. En tur på 36 sm for motor i gamle dønninger. Først da vi skulle i havn kom der lidt vind.
Marinaen ligger nedenfor et fæstningsværk og fra vores cockpit kan vi følge med i hvad der kommer og går fra Corfu havn. Fra marinaen skal vi gennem fæstningen for at komme til byen, lidt specialt. Indenfor fæstningsmurerne ligger også musikkonservatoriet hvorfra vi i løbet af dagen kunne høre at der blev øvede. Havneafgiften er 32 euro pr./døgn inkl. vand og el samt badefaciliteter og en lille strand.
Her i marinaen fik vi besøg af vores gode naboer/venner Mogens og Mette, som havde vores to gaster med Anne-Sofie og Nikolai med, De sejler med de næste 4 uger hvilket har vi glæde os meget til.
En bimini er nødvendig når sejler hernede, men vi fik desværre ikke lavet sider til, så vi kan få skygge i hele cockpittet, så en midlertidige løsning klares med tynde tørklæder. Vi har set andre både hvor de på deres bimini har monteret sider hvor luft kan kommer igennem men giver skygge, det må vi på jagt efter.
Corfu by er super hyggelig, men med en del turister og er et rigtig godt sted at provianter i, de har en Lidl men igen mulighed for tøjvask. Vi må derfor på jagt efter et sted hvor vi kan få vasket tøj.

foto-79
Udsigten fra fæstningen ned til marina Mandráki.

foto-80
Der hygges på Valhalla med familien Knudsen på Corfu.

foto-81
Farvel til marina Mandráki på Corfu.

Den 26.06 sejler vi fra Corfu By med kurs mod Gouvia marina, nord for Corfu By, en tur på 5 sm. Gouvia marina er en stor marina og dyr i havneafgift men de har vaskemaskiner. Vi får anvist en plads i marinaen og går på jagt efter vaskemaskinerne på marinaen. Det viser sig at der er åbningstider for vaskeriet og der lukket søndag. På havnekontoret får vi oplyst at der også ligger et vaskeri i byen men de har også søndagslukket. Den søde dame på havnekontoret kunne oplyse at vi måtte lige 2 timer gratis i marinaen. Vi beslutter at forlade marinaen og komme igen næste dag, for at vasketøj. Ved indsejling til Gouvia marina ligger der en lille ankerbugte som vi sejlede over til. Her ligger rigtig mange både for anker. Det eneste minus ved bugten er, at der sejler små speedbåde med vandski i bugten fra middag til sidst på eftermiddagen og det giver lidt uro i vandet.

Den 27.06 sejer vi tidlige ind til Gouvia marina og en plads anvist. Straks at vi får lagt til
går vi ind til byen med vores vasketøj og 2 timer efter kan vi afhente vores rene tøj, lagt sammen og klar til komme i skabene. Super service for under 12 euro for 2 vaske.
Uden for Gouvia marina ligger der et større supermarked hvor vi får handlede ind, af de tunge ting som øl, vand, cola, juice osv. Da vi nu bliver 4 personer på Valhalla skal vi have fyldt godt op i depoterne.
Havneafgiften er for vores båd 48,5 euro inkl. el og vand til bådvask samt badefacitter. Drikkevand betaler man for særskilt.

foto-82
Gouvia marina, skiltning på broerne.

Den 28.06 sejler vi fra Gouvia marina til vores ankerbugte uden for marinaen. Vi her afventer at vinden aftager så vi kan lægge ligge for svaj uden foran Mette og Mogens hotel.

Den 29.06 sejler vi fra vores ankerbugt med kurs mod bugten Meson hvor Mette og Mogens & Co. bor på hotel. En tur på 11,5 sm og igen for motor. Vi tilbringer en dejlig dag sammen med familien Knudens. Vi får også installerede vores to nye gaster Anne-Sofie og Nikolaj i agter køjen som er meget spændt på hvad der venter dem, den næste måned på Valhalla. Gasterne bliver informeret om hvordan man begår sig på en sejlbåd samt sikkerhedsreglerne (ikke falde overbord, ikke fryse, ikke tørste) og hvad vi har af redningsudstyr og hvor det er placeret på båden. Næste morgen er planen at vi tager en lille prøvetur inden vi vinker farvel til Mette og Mogens og drager videre sydpå.

foto-83
Udsigten fra Mette og Mogens´s strandhotel med Valhalla i baggrund.

Den 30.06 sejler vi fra bugten Mesongi for at sejle en tur over på det græske fastland. Vi tager kurs mod bugten Òrmos Valtou en tur på 12 sm som igen blev for motor. På turen fik vi langt ude set delfiner men desværre kom de ikke over til os. I bugten ligger der en sejlbåd og vi finder en go´plads. Vandet her i bugten er ikke så klart men dejligt forfriskende, man kan mærke i vandet at der er steder hvor vandet er køligere måske fordi der er ferskvands kilde ved havbunde som bringer koldt op. Vi får badet en del og udforsket klipperne/huler som er ved vandkanten. Der er en del fisk i vandet men vi fanger ingen.
Inden det bliver mørkt bliver der badet med vores lille ferskvandsbruser i cockpit, drenge og piger på skift, Det går rigtig fint.
Vi får en rolig nat med blank vand, men med en del myg om aften. Vi skal have fundet stearinlys der kan holde dem væk i cockpit.

foto-84
Ankerbugt Òrmos Valtou,en godt beskytte bugt.

Den 01.07 sejler vi retur til Mette og Mogens og denne gang får vi sejl op og kan sejle for sejl..HURRAAA.
Vi får smidt anker foran Mette og Mogens´s strandhotel og får en lækker frokost med dem. Der bliver snakket om hvad vi har oplevet på vores tur om de delfiner vi så. De er begge enige om at de vil med så Mette og Mogens må selv tage fra Corfu til DK når deres ferie er slut. Nicolaj og Anne-Sofie er godt trætte efter deres først sejltur og de falde i søvn på deres hotel værelse. Søren og jeg tager selv tilbage på Valhalla senere på aften.
Det bliver en lidt urolig nat da der kommer lidt dønninger rullen udefra.

Den 02.07 Næste morgen henter vi vores gaster i vores lille dinghy (gummibåd) og de er klar til at komme på eventyr på Valhalla. Der bliver vinket farvel til Mette og Mogens og vi sejler fra ankerbugten Mesongi med kurs mod byen Mourtos på fastlandet en sejltur på 16,5 sm og igen for motor.
Der ligger mange både for anker. Her er mange gode anker muligheder, forskellig steder. Vi smider anker mellem to små øer men anker vil ikke holde pga. for meget sø græs. Vi finder et et andet sted tæt på en af de lokal strande og tættere ved havnen. Der bliver badet og snokelet fra båden. Vandet er meget klart og der bliver tjekket at ankeret har fat. Sidst på eftermiddag bliver der spillet Yatzy og vi får en sundowner. Der bliver badet med vores lille bruser og efterfølgende bliver der lavet aftensmad. Vi finder hurtig ud af at pigerne står for aftensmad og drengen tager opvasken. Søren fik købt sig en guitar i Cartagena og har øvet sig men håber nu at Nikolaj kan hjælpe med gode ideer. Om aften bliver der spillet guitar og Nikolaj har sin ukulele med, super dejligt med musik ombord. Vi bliver enige om at vi godt kan blive en dag mere her. Vi får tager en tur i dinghy til byen. Søren og Nikolaj forsøger af finde et sted af tappe gratis vand, men det lykkes ikke. Når vi er 4 mand som skal bade ferskvand hver dag bliver der brugt lidt vand selv om vi kun bruger ca. 6-7 liter pr. person.
Et super sted at anker og der kommer også mange kan vi se.

foto-85
Nikolaj tjekker at ankeret har gravet sig ned i havbunden.

Den 04.07 sejler vi videre til bugten Lakka på øen Paxoi, en tur på 11 sm og igen for motor. Bugten ligge i den nordlige ende af øen. Da vi nærmer os bugten kan vi se hvor klart vandet er men også at her ligger mange sejlbåde. Vi får en go´plads inde i bugten og vandet super klart lige som i en stor pool. I bunden af bugten ligger der en lille hyggelig by med smalle gader og langs havne kajen ligger tavernerne. Der bliver badet og snorkle fra båden. Anne-Sofie og jeg tager dinghyen ind til byen og Nikolaj svømmer ind til stranden/byen. Her får vi også købt vores hængekøje og der bliver proviantere lidt frugt og grønt. Vi kan se at vi er 3 danske både i bugten det er første gang siden Italien at vi igen møder danske både. Vi falder i snak med den ene af bådene og fortalte at de har den ligger i Gouvia marina på Corfu og de er 3 familie om båden. De tager deres sommerferie herned og sejler rundt i 3 uger så båden bliver brugt i 9 uger i forbindelse med sommerferien og det har de gjort de sidste 2 år. Det lyder meget tillokkende at have din båd hernede måske skulle vi også overveje det.
Når man er så mange både for anker medføre det også en del havne teater. Det er altid spænde at følge med i. Da Nikolaj vil tjek at vores anker lå godt gravet ned fik han øje på båden bag os som er en udlejningsbåd, deres anker ligger bare på bunden og har ikke fat så vi håber ikke de skal ligge her natten over. Vi beslutter os til at ligge her en dag mere og nyde det super flotte klare azurblå vand.

foto-86
På vej til øen Paxoi, som ses forud og med Nikolaj i stævnen på udkig efter delfiner.

foto-87
Udsigt til azurblå vand i bugten Lakka på Paxoi.

foto-88
Vi er ikke alene i bugten Lakka.

Den 06.07 forlader vi bugten Lakka for at sejle videre til bugten Vrika Bay på Anti Paxoi som også har en bugt med klart azurblå vand med en hvid sandstrand i bunden af bugten. En sejltur på 12 sm. Vi sejler ned langs vest siden af Paxoi for at se de flotte kipper med forskellig farvespil og de mange grotter. Vandet er ikke så roligt om på den anden side af øen.
Da vi midt på eftermiddag ankommer til Vrika Bay er den total fyldt op med både der ligger for anker og turbåde kommer og går ud af bugten. Vi ligger yderst i bugten og for at vi ikke svinger fra side til side, ligger Søren en line i land, rundt om en klippe. I løbet af de næste time drejer vinden og vi får nu vinden ind fra siden samt dønningerne ruller ind i bugten.
Vi flytter ned til næste bugt og får smidt anker men det får ikke fat første gang og vi må smide det igen. Den nye bugt er ikke så dyb men vi ligge endnu i læ for dønningerne og får en rolig nat. I morgen er planen, at vi tager over til Preveza på fastlandet, og får fyldt op i depoterne og især vandtankene som er næsten tomme. Vi har 2 x 90 liter vandtanke i båden, der udover har vi i alt 140 liter vand på dunke på dækket som vi bruger til vores brusebad. Vand til at drikke køber vi flasker/dunke og vi har plads til ca. 60 liter.
Vandet kan mange steder drikkes men har en meget kloret smage. For at undgå den kloret smag kan der sætte et kulfilter på, men det skal også skiftes ved xx antal liter og det koster også penge. Vi får også lidt motion ved at hente flaskevand…..

foto-89
En af de mange grotter på vest siden af Paxoi.

foto-90
Vestkysten på Paxoi

Den 07.06 meget tidligt om morgen sejler vi fra ankerbugten, da der begynder at komme dønninger ind i bugten. Det var mening at vi skulle sejle videre til Preveza men vinden er lige ind i snuden så vi går lidt længer op ad kysten mod nord og finder bugten Órmos Fanári hvor der er en strand i bunden af bugten og en mindre græsk ferie by. I bugten løber der en mindre ferskvandsflod ud så vandet er afkølende. En sejltur på 12 sm og denne gang for sejl. Indsejling er meget flot med klipper på begge sider med grotter. Søren og jeg så ikke meget til vores gaster, de sov begge to og kom først op, da vi var ved at lægge anker. Vi ville gerne inde og se på byen med dinghyen. Nikolaj mener at vi nemt kan svømme ind til stranden da der ikke er så langt. Nikolaj, Anne-Sofie og jeg svømmer fra båden ind til stranden og går en tur inde i den meget søvnige by. På vej tilbage bliver Nikolaj bidt i foden af et eller andet i vandet og vi finder ud af at der er langt ud til båden da vi har modstrøm, det var så dagens motion.
Da vores gaster ikke så grotterne ved indsejling til ankerbugte tager vi en tur med dinghyen og ja, vi kunne lige være os 4, men det kræver så også at man har badetøj på og der er fladt vand, men det gik.
Det var en super god ankerbugt og vi lå stille og roligt hele natten og det eneste minus var at vandet ikke var super klart og at Nikolaj blev bidt i foden af et eller andet i vandet. Jeg har måske fundet ud af at det kan have været en fjæsing (fisk) som ligger skjult i sandet og er man uheldig at træde på den så bider den og det giver efterfølgende en hævelse, men det er ikke farligt og forsvinder igen.

foto-90a
Indsejling til bugten bugten Órmos Fanári på fastlandet.

foto-91
På udflugt til grotterne ved bugten Órmos Fanári.

foto-91a
En af grotterne ved bugten Órmos Fanári.

Den 07.07 sejler vi fra bugten Órmos Fanári og har kurs mod Preveza en sejltur på 25 sm for sejl med hjælpe motor. Vi skal have provianteret og have vand på samt evt. finde en vaskemaskine til lidt tøjvask. Måske er vi heldig af der er badefaciliteter i marinaen. For at komme ind til Preveza skal man følge en smal sejlrende ind og her for vi øje på den først havskildpadde, men når kun af se hovedet på den.
Vi finder en plads langskibs ved Peveza marina som ligger overfor by kajen. Marinaen er endnu ikke færdig, men der vand og strøm ved broerne samt en skurvogn som fungere som badefaciliteter. Vi kommer alle mand i en rigtig brusebad med meget varmt vand, super skønt. Det er meget varmt i byen da det er som om vinden står stille her, så det lufter lidt mere når vi ligger for svaj. Havneafgiften er 14 euro inkl. el/vand. Vi beslutter at her kan vi godt ligge 2 dage. Der bliver provianter ved det lokale supermarked som også bringer dig og dine vare retur til havnen, en super service .
Vaskemaskine finder vi ikke, så Anne-Sofie og jeg går i gang med klatvask og det lykkes af få bund i vasketøjet.
Når vi ligger i havn, tager vi også ud at spiser og her i byen ligger der rigtig mange taverner ved havnekajen men vi for fortalt at de gode stede ligger omme bagved, og ja vi finder et hyggeligt sted og for servet lækkert græskmad. Men der bliver også lavet mad ombord på Valhalla og en aften står den på bøf m. bløde løg samt græsk tilbehør. Nikolaj og Søren for købt oliven og frisk æg af en græker som kom forbi havnen og det er til dato de bedste oliven vi har fået.

foto-92
En helt almindelig dag på Valhalla, hvor vi sejler.

foto-93
En typisk aftensmad på Valhalla.

Den 09.07 tager vi fra Preveza marina og sejle ind i den store bugt Gulf of Amvrakikos.
Vi håber her at kunne se delfiner og havskildpadder, det har vi læst i vores Pilotbog.
Det er plan at vi sejler til byen Vónitsa hvor der skulle være gode ankerbugter, en tur på 9 sm for motor. Der går ikke længe ind at de først havskildpadde dukker op, men de dykker hurtig igen.
I bugten ser vi rigtig mange fiskefarme så her er nok et godt spisekammer for bl.a. delfiner.
Vi finder en god ankerbugte hvor der også ligger et par andre sejlbåde vi får smidt anker og hopper i vandet og finder ud af at vandet ikke er særlig afkølende, vandet er 30,5 grad. Det er det varmest havvand vi har badet i.
Vi sejler med gummibåden i land for at se lidt på byen og det er igen en søvnig by vi møder. Vi er nok bare uheldig altid at se byerne i siesta tiden

foto-94
Udsigt fra bugten ved byen Vónitsa

foto-95
Vandtemperatur på 30,5 ved byen Vónitsa.

Den 11.07 tager vi anker op for at sejler videre til øen Lefkas en tur på 17 sm. Øen Lefkas og fastlandet er normalt forbundet med en svingbro, men broen bliver nu repareret og man har nu indsat en færge. Det er nu kun muligt at komme igennem 2 gange dagligt, tidlig om morgen og sent aften. Vi når frem i go´tid og vi er mange der skal igennem. Det viser sig at færgen ligger på tværs af kanalen og har slået begge ramper ned så bilerne bruger den som en bro, meget smart, nu er Lefkas igen en ø forbundet med en færge. Der er det vilde ræs at komme igennem, kanelen ikke er så brede og der kommer både fra begge retninger.
Lefkas By ligger først for i kanalen når man kommer fra nord og by kajen ligger ud til kanalen. Vi finder en plads og for første gang skal vi lægge anker og bakke til kajen det går rigtig godt og vores gaster hjælper med fender og holde fra til nabo bådene. Vi har heldigvis ingen vind der kan drille os. Men vi kan ikke komme helt til kajen med hækken da der ligger stor sten i vandet langs kajen. Vores nabo båd har en ekstra gangbro (træplanke) som vi låner så vi kan komme i land. Søren og Nikolaj går på jagt efter en gangbro til Valhalla. De kommer tilbage med en alu. stige, hvor vi kan fastgøre vores fenderbrædder på og Søren får den monteret på badeplatform så den ligger mere stabil. At etablere en mere permanent løsning på gangbro må blive et vinter projekt.
I Lefkas møder vi også en af vores sejler venner fra Cartagena, Free Spirte fra England. Vi bliver inviteret til en sundowner på Free Spirte og Anne-Sofie og Nikolaj fik en rundvisning på deres 40 fod katamaran Lagoon ( et flydende sommerhus ). Free Spirte har sejlet en del omkring de Ioniske ører, så vi fik mange tips hvor de synes det er godt.
Det er rigtig lun her i Lefkas by og det lufter ikke så meget så Anne-Sofie, Nikolaj og jeg vil på stranden. I flg. By kort skulle der ikke være så langt til en strand max. En 30 min. på gå ben. Vi gik mindst en 1 time før vi fandt en strand, med sten og ikke sand, men vi fik badet og svømmet. På hjemturen tog vi et pitstop og fik os en velfortjent græsksalat og en is til dessert.

foto-96
På vej igennem kanalen mellen øen Lefkas og fastlandet.

foto-97
En super lækker græsk salat.

Den 13.07 forlader vi Lefkas By for at sejle til Nidri som er en godt beskytte bugt. Vi skal ligge for anker så vi kan bade og snorkle, det er bare for varmt at ligge ved en bykaj.
En sejltur på 9 sm og igen for motor i fladt vand. På sejlturen kommer vi forbi øerne Skorpio som Onassis ejede og rygterne fortæller at det var her han inviterede sin elskerinder og bl.a. Jacqueline Kennedy til . Øerne blev i 2013 solgt til en rig russer, hvem vides ikke. Vi så ingen super mega yacht liggende eller noget andet spændende.
Da vi kommer til Nidri bugten er den fyldt godt op men vi får os en go´plads. Længer inde langs kysten ligger der et par sunkne sejlbåde, ikke et særlig pænt syn. Bugten er brugt af mange langturssejler der enten boer i deres båd vinteren over eller lade deres båd blive liggende vinteren over for at tage hjem. Vi får badet og tager nogle ture til byen Nidri som ligger overfor med vores lille dinghy. Her for Nikolaj også dykket ned til 10m som er den dybte vores anker ligger på.

foto-97a
Det er nødvendigt med en afkøling selvom vandet er 28 grader.

Den 15.07. Sejler vi fra Nidri bugten for at tage til Øen Meganisi og vil finde et godt anker sted i en af de fine bugte, og det ender med at blive bugten Abelike hvor vi finder en plads. Det driller lidt med at få smidt anker og få en line i land, da vinden tager til. Inden vi får linen i land kommer vinden ind fra siden og vi kommer lidt tæt på en anden båd. Vi får dog trukket os på plads ved hjælp af linen fra land. Vi håber på at vinden hen under aften vil komme indefra land som altid men vinden dør og vi får en rolig nat.
Vi er enige om at vi tager videre næste morgen.
Jo, længere sydpå vi kommer, jo flere båd ser vi på vandet og de go´pladser er væk, vis man ikke står tidlig op.
Vi gider ikke kæmpe om en plads i en overfyldt bugt, så finder vi heller en anden bugt.

Den 16.07 sejler vi videre til øen Kalamos og vil anker op i bugten Leon, hvor der ligger en forladt by i bunden af bugten en sejl tur på ca, 15 sm som går for motor og for sejl. Vinden tager til jo tætter vi kommer på bugten. Vi finder en mulig anker sted men det er meget dybt og vi må have meget kæde ud og der komme nogen kraftige kast vinden ned af bjergsiden. Vi får lagt anker og så kommer der en let strøm af bier. Vi beslutter for at tag herfra igen, der er lidt for mange bier. Det er meningen af vi vil fejer Anne-Sofie´s 18 års fødselsdag i rigtig græsk by uden for mange turister og fandt byen Astakós på fastlandet. Astakós ligger i bunden af en stor bugt og umiddelbart inden ligger en mindre bugt med strand og camping i bunden og vil vi forsøge at anker der.
Da vi kommer ud af bugten Leon er vinden taget til og vi har den i ryggen så vi sætter genua og flyver af sted men vi ruller også meget fra side til side og det resulteret i at Anne-Sofie blev søsyg. Der var ingen vejrmelding der havde sagt at vi ville få så meget vind for så havde vi nok gjort noget andet og Anne-Sofie havde fået sine armbånd mod søsyge på, men Anne-Sofie tog det med oprejst pande, super flot.
Da vi sejler ind i bugten Port Marathia som er omringet af høje bjergklipper mærker vi igen de kraftige kastevinde, som kommer ned fra bjergsiden. Vi får smidt anker men bugten er meget smal og vores anker får ikke rigtig fat før der igen kommer en kraftig kaste vinde på 14/15 m/s, vi driver og må tage ankeret op igen.
Vi sejler nu til Asakós håber at der er plads ved bykajen og vis ikke kan vi lægge for anker ved stranden.
Vi sejler mod bykajen og en mand råber til os at der er en plads. Vi har side vind men heldigvis ind fra den rigtig side af båden i forhold til propelretning. Vi får dog smidt ankeret for tidligt første gang og stopper et par meter fra bykajen, da der ikke er mere kæde….ØV, vi må prøve igen. I andet forsøg lykkes det os at komme til kaj.
Valhalla har manuel ankerspil så Søren blev lidt træt i armene den dag.
Vi må nok erkende at et el-ankerspil vil gøre anker arbejdet meget nemmer især i varmen. Vi må se om vi kan få sparet op, til at få det skifte samt at få vores kæde forlænget med 25 meter. Vi har en 10 mm ankerkæde på 50 meter og med et manuel ankerspil mener Søren at det er hårdt nok at trække de meter op, vi har. Indtil videre kun haft brug for de 40 meter.
Den rare mand ved by kajen hedder Jannis og har tavernerne overfor og vi kan få vand ved ham. Det er gratis at ligge ved by kajen inkl. el og vand.
Vi er godt sulten efter den lange sejltur, så vi går op til Jannis og får os en græsksalat og en wi-fi kode.

foto-98
Et besøg hos Jannis med Valhalla i baggrunden.

De eneste turister i Astakos er os sejlere ved bykajen og de græker som holder ferie nu.
Der er en lille strand ved byen som vi bruger når vi skal nedkøles og bruseren ved stranden bruges til bad, selvfølgelig med badetøj på.
I dagtimerne er byen meget rolig men om aften kommer der liv i byen og alle græker går en tur med familien langs havnekajen, og her bliver dagens sladder udvekslet med de venner som man møder på sin vej, meget underholdende at følge med i.
Nikolaj nyder at kigge på de mange mennesker, som kom forbi mens han spillet på sin ukulele og ind imellem stoppe folk for at give ros hans musik.
Søren får også øvet sig på sin guitar og Nikolaj er en hård musiklære, der skal øves, øves øves….men der er lang vej endnu når ens fingerene ikke sider rigtig, siger Søren som undskyldning.
I Lefkas købtenSøren en harpun, som Nikolaj og ham endnu ikke har fået afprøvet, så de tager dinghy ud til en stykke øde strand for at prøve den af og få lært at bruge den.

foto-99
Sundowner og et spil yatzy på Valhalla.

Den 19/07 Er det Anne-Sofie´s 18 års fødselsdag og det bliver sunget fødselsdagssang, drukket en lille flaske champagne og om aften går vi over til Jannis og spiser en fødselsdagsmiddag.

foto-100
Anne-Sofies 18 års fødselsdagsmiddag hos Jannis i Astakos.

Den 20.07 forlader vi Astakos (betyder hummer på græsk) efter at have tilbragt nogen dejlige dage her. Vi kan varmt anbefale at tage en tur forbi Astakos.
Vi tager kurs mod øen Kefallónia, til en lille hyggelig fiskerhavn Áy Eufimia. På sejlturen hertil kommer vi forbi en ankerbugt, som vi skal se om det er et godt sted den ligger godt i forhold til vindretning. På søkortet ser det meget dybt ud og vi anker ikke på mere en max. 10 meter vanddybde, vis det er muligt.
Bugten O.Antisamos viser sig at være et godt sted med super klart vand. Bunden er med sten og sand og enkle steder søgræs. I bugten ligger der et par stor mega yacht men også helt alm. sejlbåde. Vi finder et godt sted at anker og får en line i land.
Vi kan tydelig se fiskene i vandet og Nikolaj vil ud med harpunen, så måske får vi fisk til aftensmad. Desværre blev det ikke fisk vi fik til aftensmaden, den aften. Det er vist lidt svært at komme så tæt på fiskene og få ramme på den. Nikolaj fortalte at han fik ramte en fisk, men pilen gik i gennem den og så kom der en større fisk, som så lidt uhyggelig ud og han skyndt sig op.
Lidt senere på dagen kommer der en udlejningsbåd med dansk flag og de lægger sig ved siden af os og vi får en snak med dem.
Vi får en rolig nat i anker bugten og vi er enige om at tag en dag mere i bugten.

foto-101
Som gast kan man godt blive træt og have brug for en tidlig siesta i skyggen.

foto-102
Tid til en tur i land efter en is.

Næste dag tager vi en tur i land og da vi kommer tilbage til båden, har vinden skifte retning og den kommer nu direkte ind i bugten. Dønningerne kommer rullende ind i bugten og anker alarmen begynder at hylder som betyder at vores anker ikke længer har fat.
Vi tager anker op og vælger at sejle til havnen Áy Eufimia der skulle gerne være læ for dønningerne og man kan anker inde i havnebasiset. Det tager os 2 timer at nå havnen, vi har vinden lige ind forfra og den har taget til i styrke. Vi sejler for motor, så det bliver en lidt urolig sejlade men vi kommer i læ for bølgerne i havnen og får lagt anker.
Vinden lægger sig først hen på natten men det bliver alligevel en rolig nat vi får.

Den 22.07 sejler vi videre til bugten Kateliós, som har en af de stande hvor havskildpadden kommer og lægger sine æg, iflg. vores guidebog. En sejltur på 22 sm. Måske er vi heldig at se lidt flere havskildpadder her. Igen sejler vi for motor men da vi runder den sydlig pynt så får vi vinden direkte i mod os. Da vi endelig når bugten er vinden begyndt at tage til. Vi får smidt anker igen i meget klart vand men ligger meget urolig. Vi beslutter at det nok ikke bliver super godt at lige her for natten med den vindretning, så vi tager anker op og sejler videre til en anden bugt, som vi har fået anbefalede af de dansker vi mødte sidst.
I bugten Pessades ligger der også andre sejlbåde anker incl. de dansker vi tidligere har mødt.
Bugten er omringet af hvide klippesider og vandet er super klart og vi kan se fiskene.
Vi ankommer sidst på eftermiddagen og det blæser en del, men ligger i læ for dønningerne.
Vinden aftager i løbet af aften/natten og næste morgen er det total havblik.

foto-103
Bugten ved Pessades på Øen Kefallónia.

foto-104
Super klart vand ved Pessades på Øen Kefallónia, vi kan ikke klage.

foto-104a
Trods varmen bliver der kogereret på Valhalla og her med Anne-Sofie i køkkenet.

Den 23.07 sejler vi fra bugten Pessades for at sejle til Argostóli som er hovedbyen på øen Kefallónia. I Argostóli har en marina som er gået konkurs inden den færdig. Vi vil se om vi kan få en plads i den. Vi får en langskibs plads bagved en hollansk båd ved yder molen i marinaen. Ja, marinaen er ikke færdig bygger og har derfor ikke vand og strøm men fortøjningsmulighederne er der. I marinaen ligger der en del større skibe forladt og bag ved os ligger der sejlbåde som nok er parkeret her måske fordi ejeren er hjemme og det er gratis at ligge her. Men vi er p.t. 4 sejlbåde med folk om bord som har valgt at ligge her.
Vi har en super udsigt til byen Argostóli herfra og der er kun 10 min. så er man i byen via en gangbro.
Igen er der tid til at provianter og vi finder også set stort supermarked, men det er oppe af en stejl bakke. Senere finder vi andre supermarkeder som ligger langs kajen. Det er stadigvæk meget varmt og vi finder ikke umiddelbart en strand som vi kan gå til. (Stranden finder vi først efter at Anne-Sofie og Nikolaj er taget hjem). I bugten ved Argostóli holder der en flok havskildpadder til og vi får også en på besøg i marinaen og ved by kajen hvor fiskerne ligger til ser vi dem hver dag helt tæt ved kaj siden.
Vores gaster er ved at være træt af varmen og savner dem der hjemme. Den 27.07, kl. 05 om morgen, tager vi afsked med vores dejlige gaster Anne-Sofie og Nikolaj. Vi har haft nogen super skønne oplevelser sammen med dem i den mdr. de har været på Valhalla og vi kommer til at savne dem meget.
Dagen før vores gaster skulle hjem sejlede vi over til by kajen, da det var lidt nemmer at få en aftale med en taxa om at køre dem til lufthavnen. Lufthavnen på Kefallómia ligger 30 min. fra Argostóli.

foto-105
Udsigten til byen Argostóli fra vores plads i den ufærdig marinaen.

foto-106
Den ikke færdig byggede marina som er gået konkurs.