Rejsebrev 1

fra den 11.07- til den 23.08.2015

Den 11.07.2015 tog vi fra Horsens for at drage ud på vores eventyr.
Inden da havde vi inviteret til åben-båd så familie, venner, bekendt og arbejdskollegaer kun se vores hjem de næste 2 til 3 år.
Det blev en super hyggelig dag sammen med jer som kiggede forbi, og som vi vil siger mange tak for.
Foto_0
Valhalla på vej ud af Horsens Fjord den 11.07.2015

Med eventyr i blodet skulle første stop blive Kiel, hvor vi skulle mødes med andre Horsens sejler i Britisk Kiel Yacht Club den 17.07.
Undervejs til Kiel opdage vi at motoren spildte olie. Ikke et godt tegn nu når mortoren var blevet hoved renoveret i vinters. Vi fik fat i en mekaniker i Kappel men han kunne ikke hjælpe os pga. ferie, ud over at sige det nok kom fra en simmerring. Men trods oliespild kørte motoren stadigvæk fint så vi sejlede videre til Kiel for at mødes med de andre sejler fra Horsens.
Vi tilbragte en hyggelig weekend sammen med Horsens sejlerne og fik sat et punktum. For det var sidste gang at Britisk Kiel Yacht Club kunne invitere til træf, da de har solgt deres lille stykke engelske jord tilbage til tyskerne og BKYC lukker med udgangen af 2016.
Vi havde stadigvæk vores oliespild fra motor som skulle laves inden vi kunne sejle gennem Kiel kanalen og fandt derfor et værft i Augustenborg som kunne hjælpe os, men først den 28.07. Vi sejle derfor stille og roligt tilbage til Danmark for at lægge til i Augustenborg d. 25.07.
Den 30.08 får vi dommen over motoren. Den ikke kan laves da selve motorblokken er revnet. Vi beslutter at bide i det sure æble og bestille en ny. Den kommer den 05.08 og så gik MJ Værft ellers i gang med installationen. Alt går efter planen og den 12.08.2015 kunne vi forlade MJ Værft i Augustenborg med en helt ny motor, og endnu engang sætte kursen mod syd.
foto_1
Ny motor til Valhalla.

Den 14.08 sejlede vi igennem Kiel kanalen for at ligge til i Bünsbüttel, i den anden ende af kanalen.
Foto_2
Kieler Kanalen, bro med kabelfærge under broen.

Foto_3
Brünsbuttel ved slusen ud til Elben.

Den 15.08 når vi Cuxhaven. Vi havde planlagt at tage til Helgoland og derfra sejle midt i den engelske kanal, mellem de store skibsruter, men vinden var ikke til dette og vi valgt i stedet for at tage turen langs den tyske og hollandske kyst.

Den 17.08 lagde vi til i Norderney, en af de Østfrisishe ører i tyskland.

Den 18.08 nåde vi til Borkum (som måske er endnu mere kedelig en Rødby havn…….) Herfra valgte vi at tage et længere stræk, da vi havde en fin vejrmelding, så næste stop blev Den Helder i Holland.

Den 20.08. nåde vi til Den Helder. Kyststrækningen mellem Borkum og Den Helder er berygtet for fiskere som fisker på kryds og tværs på de under 20 sm der er mellem land og skibsruten. Derudover kender fiskerne tilsyneladende ikke til søfartsreglerne. Men vi slap for at kæmpe med dem i år, da de holdet sig tæt inde under land og sejlede som perle på en snor. Vi forsøgt at tælle dem i løbet af natten men opgav da vi nåde op på nogen og 30 fiskekutter, og de forsatte med at komme.
Foto_4
Den Helder lystbådhavn og i baggrunden ses den hollandske marines flåde.

Den 21.08 forlader vi Den Helder for at sejle videre til Nieuwpoort i Belgien. Vi var lige komme ud af indsejling til Den Helder da vi får besøge af Kysten Wache, den Hollanske, og vi fik to tolder ombord De ville gerne ville se vores pas og skibspapir. Det havde vi jo ingen problemer med og skibspapirerne fra FTLF virker fint. Men vi fik en næse for ikke at have hejst motor trekanten, da vi sejle for motor og med storsejlet som støttesejl. Da måtte Søren bekende over for tolderen at vi netop havde taget den ned da han ikke mente at hollænderne var så strikse som tyskerne. Det var de heller ikke da vi slap med advarslen. Søren hejste dog motortrekanten igen da de var sejlet……

Den 22.08 når vi til Nieuwpoort i Belgien. Turen her til gik rigtig fin. Kort før Rotterdam ser vi et kæmpe fyrværkeri show inde over land. Det var super flot. Kl. 02 om natten krydsede vi indsejlingsruten til Rotterdam, for sejl, og uden problemer. Efter Rotterdam kunne vi i natten se det ene store skib ligge for anker plads efter det andet. En meget flot tur forbi Rotterdam om natte med alt det lys både fra land og de store skibe længere ude.

Nieuwpoort er et belgisk feriepardis for sejlere og strandfolk. Tre store lystbådhavne med masser af sejlbåde på over 40 fod og meget store motorbåde. Her syntes Valhalla ikke af meget. Vi fik plads ved sejlerskolen som benyttede sejlbåde fra 36 fod til 43 fod! Spændende at følge dem ind og ud af havnen. Vi kom dog derfra uden buler!!

Den 23.08. tog vi den korte tur til Dunkerque i Frankrig og venter nu på at vinden skal lægge sig så vi kan komme videre til Boulogne-Sur-Mer, forhåbentlig fredag d. 28.08.
Ventetiden er ind til videre blevet brugt på at få den nye motor serviceret så den er dækket af garantien og den fransk autoriserede Yanmar mand roste det arbejde som MJ Værft har lavet. Vi har været rundt i byen som blandt andet er kendt for den store evakuering af soldater under anden verdenskrigen samtidig med at byen stort se blev jævnt med jorden af tyskerne. Vi har også besøgt det lokale fransk marked med alt fra fugt-grønt-kød-fisk og så alt det du ikke lige viste du manglede.
Foto_5
Dunkerque lystbådhavn ved lavvande.
Forskel på høj- og lav vande er her 4 meter.

Rejsebrev 2

Den 28.08.15 var målet Boulogne-Sur-Mer. Sejlturen forløb ikke helt som planlagt. Vejrmelding havde lovet modvind ca. 5 m/s men ingen bølger af betydning og i starten ville vi have strømen i mod os men den ville vende, når vi nåde den pynt vi skulle uden om. Det er vigtig at have med strøm når man skal runde en pynt. Desværre tog vinden til i styrke og nåede 9 m/s, og vi var kun nået til Calais. Det havde taget os 8 timer at sejle de ca. 20 sm og vi havde endnu 20 sm til Boulgne-Sur-Mer. Det at sejle i modvind og modstrøm er en dårlig cocktail, men lige så slemt er det at sejle modvind og medstrøm for så får man endnu større krap søer at slås med og det er ikke en særlig behageligt sejlads.
Vi valgt derfor at tage en overnatning i Calais, som er en færgehavn med 6 forskellige færgeruter som sejler døgnet rundt. Havne hullet er så smal, at kun en færge kan være der og man må stille sig i kø for at komme inde eller ud. Vi små tursejler må pænt vente til der er hul i erhvervs trafikken. På grund af tidevand er det kun muligt at komme til marine i et begrænset tidsrum, som er 2 timer før og efter højvande. Marinaen har udlagt vente bøjer. Vi ankom ved lavvande og højvande vil være til midnat. Vi valgt at overnatte ved en af vente bøje, da vi ville sejler videre næste morgen kl. 06. Vores først og nok også sidste gratis overnatning i en fransk havn.
Foto 1
Gratis vente bøje i Calais, foto ved lavvande.

Den 29.08.15 sejled vi fra Calais til Boulogne-Sur-Mer. Vi valgte at lægge os i marinen ved byens centrum og som man kan se er tidevands forskellen blevet større. Ca. 7 meter.
I den del af havnen vi lå i, holder de lokale fisker også til, så der var en livlig trafik.
Om eftermiddag fik vi øje på en dansk sejlbåd og det viste sig at det var S/Y Pi som var på vej hjem til DK efter at have været af sted i over 7 år rundt om Sydamerika m.m. Om aftnen fik vi en go´snak med Vibeke og Poul fra Pi, om deres mange oplevelse og det at leve på båden og om vores planer for turen.
Det blev også tid til en turisttur op til den gl. by, som er omkranset af en murvold med tilhørende borg. En flot tur med en meget flot udsigt ud over resten af byen og havet. Vandet har nu ændret farven mod azurblå og er blevet meget mere klar. Men vi har endnu ikke været ude at bade i havvandet.
Næste mål er at komme videre til Cherbourg. En tur på 144 sm.
foto 2Boulogne-Sur-Mer ved højvande.
foto 3Boulogne-Sur-Mer ved lavvande.
foto 4Molepæle er ikke alle indtakt
foto 5En af indgangsporte til den gl. by.

Den 30.08.15 forlader vi havnen Boulogne-Sur-Mer og med kurs mod Cherbourg. Vi får vinket farvel til Pi og besætning. På vej ud af havnen bliver der råbt på dansk fra en tysk sejlbåd om vi var på vej til middelhavet og får svaret at det var vi og at vi nu var på vej til Cherbourg.
Sejlturen til Cherbourg forløb med torden vejr og lyn samt en del regn byger det meste af natten og morgen. Vind var der ikke meget af så turen blev med delvis for sejl og motor.

31.08.15 ankommer vi til Cherbourg, omkring kl. 18. Vi er begge trætte og sulten og har brug for et varmt bad. Alt i båden er klamt efter de mange timers regn. Godt at vi har varme i båden og at det ingen tid tager før vi har 25 grader ned om læg, dejligt.
Indsejling til Cherbourg forgår via en yderhavn som også er en bølgebryder. Yderhavnen er meget meget stor og fra den er der så adgang til indre havnen og en franks militærhavn.
Cherbourg lystbådhavn er meget stor og med mange gæstepladser, men det er sidst på sæson så den er halv tom. Hovedpart af gæstesejlerne er englænder som er på ferie.
Vi vælger at have en overligger dag i Cherbourg da vi har brug for at få køleskabet fyldt op.
Vi kommer i snak med en svensk båd NEW SUN, Eva og Göran som også er på vej til middelhavet. De har planlagt at tage videre til Guernsey (de engelske kanalører) som vi også havde planlagt og aftaler at følges.
foto 6Søren på stor indkøb med sin lille vogn.

02.09.15 sejler vi mod Guernsey. Det er vigtigt at man får rundet pynten, Cap de la Hague, i slack vand og i den rigtige vindretning. Strømen der, er meget kraftig, op til 8 knob.
Der udover er der mellem ørerne en kraftig strøm som man også skal tage højde for.
Søren får regnet sig frem til hvornår vi kan afsejler og får det bekræfte af en engelsk sejler som kender farvandet at det er det rigtige tidspunkt at sejle mod Guernsey. Da vi skal til at runde Cap de la Hague står vandet og koger i en meter høje lodret bølger rundt om pynten. En speciel oplevelse, da det kun er rundt om pynte i et afgrænsede område og få sm der fra er vandet helt rolig. Vi havde medstrøm på 3 til 4 knob til Guernsey og havde fin vind 5-7 m/s så det gik stærkt med at sejle de 44 sm til Guernsey.
Vi lagde til uden for marinaen, men i inderhavnen på marinaens flydebroer. Der er pågrund af tidevand et begrænsede tidsrum hvor man kan komme ind og ud af marinaen. Vi valgt derfor at ligge udenfor så vi ikke var begrænsede af dette.
De engelske kanal ører er små selvstændige stater og Guernsey er kendt som et skattely for dem med mange penge. Det er også den dyreste haveafgift ind til videre, på 35 euro pr. dag uden strøm men inkl. bad. Vi valgte også her at have en overligger dag så vi kunne lege turist.
Vi tog en lokal bus som køre rundt om øen så vi fik set øen for kun en 1 euro, det er billigt, men alt andet er dyrt, som madvare og tøj.
På Guernsey møder vi igen tyskerne fra Boulogne-Sur-Mer. Deres båd hedder SY Andromeda og de vil sejle videre til Brest for at få lavet der autostyre som ikke længer fungere. Vi får aftalt at mødes i Camaret for derfra at gå over Biscayen.
foto 7
Inderhavn i Guernsey.
foto 8a
Inderhavn på Guernsey
foto 8
Parkeringsplads for dinghys and Water taxie på Guernsey

04.09.15 sejler vi fra Guernsey med krus mod L’aber Wrac`h, en sejltur på 104 sm. På sejlturen har vi følgeskab af NEW SUN. Vi havde en fin vind og går for sejl det meste af turen og det viser sig at vi vil være frem før det bliver lyst, så vi må bremse lidt, da vi ikke vil sejle i havn i mørke pga. de u afmærket klipper i indsejling.

05.09.15, kl. 7.30 ligger vi til i L’aber Wrac’h på en flyde bro uden for marienen. Og går direkte i køjen for at sove. Det viser sig at det er en dårlig ide, da lystfiskerne sejler ud af havnen i en højhastighed så vi hopper og danser. Vi må op og får så plads på indersiden af flydebroen og her er der igen rolig vand og kan igen gå ned for at sove.
L’aber Wrac’h bliver den næst dyreste havn vi har ligge i til 29 euro incl. El og vand samt bad.
Stedet er sikret et feriepardis når solen skinner og det er varmt men vejret var gråt og råkoldt.
foto 9
L’aber Wrac’h

06.09.15 sejler vi videre til Camaret, en tur på 35 sm. Igen skal vi rundt om en pynt i medstrøm men igen klare vi det uden problemer. På turen har vi igen følgeskab af NEW SUN. Vi ankommer til Camaret hvor den ene sejlbåd efter den anden forlader havnen. Det er omkring 30 både som forlader havnen så da vi endelig kan komme inde i marinaen så er den næste tom så der er go´plads til os. Et par timer sender kom også den tyske båd SY Andromeda med besætning Christine og Hans Werner.
Vi tager en overligger dag for at for at gøre klar til at krydse Biscayen. Vejrmeldinger bliver studeret og vi studere vejret og de ændringer det tager. Vi beslutter at krydse Biscayen den 08.09.15. Vejrmelding siger at vi vil får mellem 5 og 8 m/s fra øst den første dag og nat. Efterfølgende dage vil vinden aftage til 1-2 m/s og dreje rundt.
foto 10
Camaret

08.09.15, kl. 10 forlader vi Camaret og kursen er nu La Coruna i nord Spanien. En tur på 360 sm. Vi har følgeskab af NEW SUN og Andromeda over Biscayen.
Vi får efter ca. 15 sm besøg af den franske kystevagt, de sejler rundt om os et par gang med deres skib på et tidspunkt går en af dem ud på dæk og gøre tegn til af vi skal lytte på VHF´en. Søren får kaldt dem og får at vide at de gerne vil om bord og se vores pas og skibspapir. Kystvagten får sat deres rib i vandet og kommer over til os. De har lidt svært ved at komme om bord da det hopper og gynger en del men det lykkes for de 3 tolder at komme om bord på Valhalla.
De får vores papir og de får skrevet deres rapport. De ville vide hvor vi var på vej hen og vores formål med turen. En tolder skulle ned om lå for at kigge efter narkotika og våben m.m. så der blev kigget i kistebænke, skabe, madrasserne blev vendt i en meget urolig sø. Da de var færdig tog de videre over til NEW SUN, her nøjes de bare med at se deres pas.
Foto 11_2
NEW SUN får besøg af den franske kystevagten

Først på aften ser vi de første delfiner som igen hurtig forsvandt men et par timer sender fik vi igen delfin besøg, dengang var det en flok på 10-15 stk. som var lege syge og svømmede om kap med båden og andre sprang rundt om båden med alle de trick de har lært. Vi sad i i stævne og fuldt dette show. Det var helt fantastisk at opleve. Søren mente at der var ingen grund til at hente kamera for at filme det nu, da vi sikret ville se det igen på turen, men nej, desværre kom de ikke igen. Delfinerne var ved båden det meste af natten, vi kunne høre dem snakke og hoppe rundt i vandet.
Vi forsøger at tage vagter på 3 timer hver og det går fint. Det er ind imellem svært at få sovet da båden ruller en del men når først der er vind i sejle ligger båden mere rolig i vandet. Vinden kommer og går. Men den første nat er vinden stabil og vi får langt en del sm bag os.
Efter den første nat, tidlige om morgen, efter at solen er stået op, kan vi se at vi nu er nået ud til de berømte atlanterhavs bølger hvor der er ca. 100 meter fra top til top. Krap søerne er væk og erstatte af de lange atlanterhavs bølger.

Hen på anden aften hvor solen er ved at gå ned, ses der i horisonten blås fra hvaler og næste morgen have vi så besøg af en hval der krydsede vores kurs og lå få meter fra båden og sov. Vi kunne tydeligt høre dens vejrtrækning og se at det var en mindre hval, men det var en hval. Helt fanatiske at vi fik en hval at se så tæt på.
Da vi er ca. er 60 sm fra La Coruna er der ingen vind tilbag og motoren må igen i gang og vi kan kl. 02 ligge til flydebroen i Marina Nautico, som ligger tættest på byen. Vi bliver mod taget af NEW SUN, som kom i havn to timer før os. Hos dem får vi champagne for at fejre vores ankomst og derefter på hovedet i seng.
Vi har via vores AIS set flere sejlbåde som også havde valgt at kryds Biscayen på samme tidspunkt. Vi så flere sejlbåde end skibe på turen over Biscayen.
Vi ligger nu i La Coruna for at venter på at vinden skal komme fra den rigtig retning så vi kan komme syd på. På vejrmelding kan vi se at der er to mindre kullinger som skal forbi os inden vi kan komme videre mod syd. Det bliver måske den 17.09 eller 18.09 kan vi afsejle La Coruna.
Men indtil da nyder vi livet her, det er ikke højsommer men mere som en typisk dansk sommervejr.
At kunne fejre min fødselsdag her i La Coruna med vores nye sejlervenner var helt fantastik med en go´middag på en super restaurant. Hele dagen igennem fik jeg fødselsdagshilsen hjemmefra, tak for det.
foto 12
La Coruna, Marina Nautico
foto 13
Fødselsdag morgen med æg og engelsk bacon