Rejsebrev 14

Fra Agios Nikolaos til Kea. Vores tur i Kykladerne.

Den 18/4 2017 smider vi fortøjningerne og forlader vores vinterhavn for denne gang. Vi har dog allerede bestemt at vi kommer igen i vinteren 2017/2018 og har booket en plads.
Første sejlads går til Elounda. Det er en tur på ca. 10sm som de fleste der forlader deres vinterhavn tager. Her møder vi mange af de samme personer og ”festen fortsætter” så at sige en lille uges tid.

Foto 155
Foto 155. Sundowner ved David og Kathy

Mens vi ligger i Elounda er opgaven at sikre at alt fungere og vi tester derfor også vores nyeerhvervede gummibåd. Det er en Rib af typen AB på 9 fod med Aluminimumsskrog.
Den er godt brugt, men fantastisk. Vi navngiver den ”lappe” da den skal have en ny lap ca. en gang om ugen.
Det viser sig også at vores 3,5HK påsængsmotor ikke kører særligt godt og vi må have den til service i Agios Nikolaos.

Foto 156
Foto 156 Første tur i ”Lappe”

d. 25/4 2017 kl. 18.00 forlader vi Elounda med kursen mod Santorini. En tur på 80sm. Det bliver en meget flot natsejlads, men desværre for motor hele vejen. Vi ankommer til vores ankerplads ca. 5sm vest for Vlikadha.

Foto 157
Foto 157 Solnedgang på et spejlblankt Ageriske hav.

Foto 158
Foto 158. Ankerplads ved Santorini

Vi tog Lappe i land på gik en tur op til byen Akrotiri

Foto 159
Foto 159 Udsigten fra borgen i Akrotiti

d. 28/4 2017 sejlede vi videre mod Folegrandos med en tur inden om krateret på Santorini
Turen var på 30sm og foregik også for motor.
Folegrandos er en lille hyggelig ø som ikke mange turister endnu har opdaget. Der er ca. 5km fra havnen op til landsbyen og man tager den lokale bus (en Mercedes fra 70’erne) og går som regel tilbage da det er ned af bakke.
Advarsel: Hvis man sejler til Folegrandos så undgå at være der når der er vind fra Nord over øst til syd. Det giver store dynninger i havnen.

Foto 160
Foto 160 Folegrandos havneby

Foto 161
Foto 161 Valhalla ved siden at en meget lille cruiseliner på Folegrandos.

d. 1/5 2017 sejlede vi fra Folegrandos mod Ios. En tur på på 30sm for sejl. Vi ankrede i bugten Manganari på det sydlige Ios. Et fint sted, men vi var ikke i land og sejlede dagen efter videre mod de små kyklader.
Det skulle dog vise sig svært at finde et sted at ankre og de to meget små havne vi prøvede var alt for urolige. Ligeledes to vinden til vi så endte på det sydlige Naxos i Kalando
Vi andkom d. 2/5 2017 efter en lang dag, til den mest øde havn vi endnu har set. Vi lå langskibs og købte æg og ost af fiskeren som også var landmand og havnefode.
Skulle du bruge andet var det en tur på ca. 22km for at finde en by!

Foto 162
Foto 162 Kalando havn.

Foto 163
Foto 163 Skiltet viser afstanden til nærmeste by fra Kalando havn

d. 3/5 sejler vi videre til Naxos by og går ind i marinaen. Det er en tur på 20sm som byder på alt fra 0m/s til 12m/s direkte i stævnen. Turen bliver for motor da vi sjældent krydser!
I Naxos by møder vi Flemming og Solvei fra Toodloo og vi bruger nogle dejlige dage i byen. Byen er dejlig og på denne årstid er der endnu ikke så mange turister.

Foto 164
Foto 164. En ruin nord for Naxos by

Foto 165
Foto 165 Valhalla i Naxos marina med Lappe på siden. Den trænger til endnu en lap!

d. 6/5 2017 sejler vi fra Naxos efter nogle dejlige dage, men vi vil gerne ud for eget anker igen. Vi sejler til den nordlige ende af Paros og ind i Naousis bugten hvor der efter sigende altid kan findes læ og en rolig ankerplads. Det er en tur på 10sm for motor. Vi starten med at ankre i den sydlige ende af bugten ikke langt fra havnen i Naoussa. Her bliver vi i 4 dage og nyder liver. Vi bader fra båden og tager Lappe i land og udforsker byen og ser lidt nærmere på selve havnen.

Foto 166
Foto 166 Udsigten fra ankerpladsen mod byen Naoussa

d. 10/5 2017 bliver vi ringet op af Flemming og Solvei på Toodloo som er gået ind i havnen og de fortæller os der er en plads med mooring line så vi letter anker og går i havn. Her bliver vi et par dage hvor vi får tanket vand samt tager en tur i bil sammen med Flemming og Solvei rundt på øen og til Paros by. Rigtigt hyggeligt.

Foto 167
Foto 167 En gade i Paros by (Flemming og jeg går foran pigerne – vi søger efter kolde øl!)

d. 12/5 2017 forlader vi igen havnen og går tilbage til ankerpladsen fra tidligere og bliver her et par dage før vinden vender og vi søger op til den nordvestlige ende af bugten til endnu en dejlig ankerplads.
Herfra tager vi i land selv om det eneste der findes er et lille værft og en lukket strandbar. Vi går nogle dejlige turer i det spændende landskab hvor vi bl.a kan gå op til fyret på øens nordligste punkt og jeg tager Lappe de ca. 1,5sm tilbage til byen for at proviantere.

Foto 168
Foto 168. Charlotte med ankerbugten og Valhalla i baggrunden.

d. 21/5 2017 sejler vi videre mod Finikas på Syros. Det bliver en dejlig sejltur for motor og Genua på 25sm. Da vi kommer frem er vinden gået i syd og det betød at der ingen brugbare ankerpladser var inden i bugten og havnen var fyldt. Vi besluttede derfor at sejle lidt baglæns til Ermoupolis, hovedbyen på Syros. En tur på 10sm. Dette skulle vise sig at være en god beslutning da vi valgte at gå ind i den ufærdige marina i den sydlige ende af havneområdet. Det ligger godt nok ca. 2 km uden for byen, men der går gratis busser ikke langt fra marinaen og der er en Lidl! Man kan roligt sige vi falder for Syros og selve hovedbyen.

Foto 169
Foto 169 Udsigten over Syros by fra den ene af de 3 høje

Foto 170
Foto 170 En velfortjent øl efter sightseing rund i byen

Efter 4 dejlige dage på Syros sætter vi kursen må Kithnos og bugten Loutra. En tur for motor. Vi finder Toodloo og ankre med liner i land da pladsen er trang. Her sker 2 spændende ting. Først sætter påhængsmotoren ud lige inden vi når land på den anden side af bugten og jeg må ro tilbage mens Charlotte går en tur ind til de varme kilder.
Den næste ubehaglighed bliver da vejret skifter og vi bliver nød til at forlade bugten da ankeret slipper og vi er tæt på at drive op på klipperne. Vi må kappe linerne i land og sejle ud i meget høje bølger og modvind for at gå nord om øen og derefter kan vi sejle med vinden ned til en dejlig bugt på vestsiden. Her er sandbund og meget fredfyldt. Det gør vi d. 27/5 2017.

Foto 171
Foto 171 Loutra bugt med Toodloo og Valhalla

Foto 172
Foto 172 Ankerbugten ved Fikiadha på Kithnos.

Her bliver vi i 4 dage inden vi går ind til byen Merikha hvor vi ankre inde i havnen. Her er vi ligeledes heldige og finde en der kan reparere vores påhængsmotor.

Foto 173
Foto 173 Valhalla i Merikha på Kithnos

d. 1/6 2017 sejler vi til Korissia på Kea og anker i bugten Livadhi. En tur på 18sm for motor. En dejlig lille by uden mange turister. Her får Charlotte også prøvet vores julegave.

Foto 174
Foto 174 Charlotte på SUB

Vi bliver her i 4 dage og nyder livet, men må flytte da vinden går i nord og dynningerne på ankerpladsen bliver for store. Vi sejler de ca. 8sm ned til bugten Kavia. Det er vi ikke de eneste der har gjort, men vi finder en plads, men bliver kun 1 dag da dette er en turist rede hvor vi ikke engang kan få råd til en øl på vores langturs budget.
d. 5/6 2017 sejler vi derfor ud af kykladerne og mod byen Lavion på hovedlandet. En tur på 20sm for sejl og motor.