Rejsebrev 18.

Fra Lesbos til Agios Nikolaos

Efter ankomsten til Mytilini på Lesbos d. 12/9-2017 bruger vi de næste dage på at gører Valhalla sejlklar igen. Vi (mest Charlotte) havde jo pakket den samme da vi rejste hjem da vi jo ikke viste hvor lang tid den skulle ligge alene.
Helt alene have den dog ikke været da Jacob og Vickie fra Conquestador kiggede forbi og efterlod en lille hilsen da de var i Mytilini ca. 14 dage før. Det satte vi stor pris på.

Foto 213
Foto 213. Valhalla ”ready to go”

Den 15/9-2017 sejler vi fra Mytilini til øen Chios hvor vi fortøjre langskibs i den ufærdige marine. Her bliver vi modtager af vores gode venner fra Mistral (Lachlan og Debbie) som har tilrettelagt deres sejlads således at vi kunne mødes. Det var rigtigt dejligt at værer sammen med dem igen og en god måde at komme i gang med sejladsen igen efter mors bortgang. Det skulle vise sig, at sejlede sammen en del af den resterende sæsonnen.

Foto 214
Foto 214. Chios ufærdige marina

Vi blev i marinaen et par dage og vi kunne gå ind til byen og handle og se lidt på omgivelserne. Der var dog ingen ferskvands hane i eller omkring marinaen så vi kunne ikke blive alt for længe.

Foto 215
Foto 215. Chios hovedhavn

Foto 216
Foto 216. Selv Sørens FlipFlops skal af og til opdateres :-)

D. 17/9-2017 sejler vi derfor videre ned langs kysten af Chios og smider anker i en lille bugt blot for at overnatte og sejle videre dagen efter mod Samos.
Vi ankommer d. 18/9-2017 til Samos hvor vi ankre i en dejlig bugt på den sydvestlige ende. Vi ligger godt beskyttet og ankeret har fat i sandbund.

Foto 217
Foto 217. Ankerbugt på Samos

Sejlturen den næste dag er en vi har glædet os til fordi vi skal til Pythagoreon lidt længere henne af sydkysten på Samos. Det var her vi flere gange har været på charterferie og hvor ideen med at sejle i middelhavet startede.
Vi ankommer d. 19/9-2017 til Pythagoreon og lægger os for anker i bugten uden for selve havnen sammen med Mistral. Her bliver vi de næste 5 dage og nyder livet.

Foto 218
Foto 218. Ankerplads i Pythagoreon

Foto 219
Foto 219 Fødelsdagsmiddag for både Charlotte og Debbie

Foto 220
Foto 220 Med efterfølgende kaffe og kage! (Ja det er en chokoladekage i gryden)

Foto 221
Foto 221. Lidt regnvejr kunne det også blive til

Foto 222
Foto 222. Solen kom heldigvis igen. Pythagoreon havn.

Efter 5 hyggelige dage sejler vi d. 24/9-2017 videre til Agathonisi, en lille ø lige syd for Samos. Her ankre vi i bugten ved hovedbyen som er på ca. 10 huse. Dog kommer færgen lidt tæt på, men det går.

Foto 223
Foto 223. Færgen på Agathonisi

Foto 224
Foto 224. Agathonisi by

Vi sejler dagen efter, d. 25/9-2017 over til øen Arki hvor vi lægger os ved en bøje i bugten Marathos. Bugten er dyb så det er ikke nemt at ankre så de to taverner i bugten har tilsamme lagt ca. 15 bøjer ud for at tiltrække flere sejlere og dermed kunder. Kotymen er at man spiser på den taverne hvis bøje man benytter. Vi valgte en bøje for Taverna Piratos.

Foto 225
Foto 225. Udsigten for Taverne Piratos til Valhalla.

Tiden er ved at være sådan at vi skal arbejde os tilbage mod Kreta. Vi for besøg af Charlottes mor og far den sidste uge i oktober og vi skal gerne være på plads i marinaen inden da.
Vi sejler derfor mod Leros d. 26/9-2017 og lægger os for anker mellem Leros og den lille ø Archaggelos i en fin bugt der er godt beskyttet mod Meltaminen som snart ankommer.
Dagen efter d. 27/9-2018 lætter vi anker og sejler til Larki på Leros. Her har vi bestilt plads i marinaen det ligger til ventre når man kommer ind i Larki bugten. Vi får en plads og ligger godt og trykt. Ligeledes er vores venner på Mistral ankommet og vi bruger de næste dage på at udforske øen og nyde livet. En af opgaverne er at besøge de to værfter der ligger oppe på nordøen hvor der er mulighed for opbevaring af Valhalla hvis vi ikke vil sejle den hjem til Danmark.

Foto 226
Foto 226. Hygge med Mistral

Foto 227
Foto 227. Gamle vindmøller på Leros

Foto 228
Foto 228. Giv grækerne en klippe og de bygger en kirke!

Efter at have hygget os i 4 dage beslutter vi at benytte et vejrvindue for at sejle til Kreta. Vi ville gerne have besøgt flere af øerne sydpå, men da vejrmeldingerne viser at meltaminen vil starte om ca. 24 timer og fortsætte i mange dage tør vi ikke vente da vi jo har en aftale på Kreta.
Vi afsejler derfor d. 30/9 kl. 11.00 fra Larki på Leros mod Elounda på Kreta. En tur på ca. 125sm og som kommer til at tage os knap 24 timer. Vi får en god sejlads, men vinden er generelt stærkere end vi havde regnet med, specielt i starten hvor vi sejler en agten for tværs med ca. 10-12m/s. Det går stærkt, men er ikke særligt behageligt. Vi ankomer til Elounda næste formiddag kl. 11.00 og finder en god ankerplads. Vi er nu i kendt farvand igen.
De næste 13 dage bliver vi i Elounda og afrunder denne sæsons sejlads. Flere kendte både dukker op og vi bruger tid med vores venner fra Beeke, Jan og Bea fra Holland. Bl.a. holder vi BBQ på en strand i nærheden og laver langtidsstegt flæskesteg.

Foto 229
Foto 229. BBQ på stranden – hygge

Foto 230
Foto 230 Der spises.

D. 13/10-2017 beslutter vi denne sæson er slut og sejler til marinaen i Aghios Nikolaos hvor vi får næsten samme plads som sidste år. Det skal blive en spændende vinter.