Rejsebrev 17.

De Nordlige Sporader.

Den 21/7-2017 forlader vi fastlandet og sejler mod Skiathos, den første ø i sporaderne. Det er en tur på ca. 22sm og foregår for motor. Vi lægger os for anker i Platanias bugten, men sejler næste dag videre til bugten ved hovedbyen og lufthavnen. Her må vi ankre i søgræs hvilket vi ikke er meget for, men vi får dog et godt hold.

D. 23/7-2017 sejler vi videre til øen Skopolos og forbi den kirke der blev brugt i den første Mama Mia film. Vi kunne dog ikke ankre her for at komme i land så vi sejlede tilbage til byen Loutrake og ankrede lige uden for havnen.

Foto 203
Foto 203. Loutrake

Foto 204
Foto 204. Udsigten for landsbyen på bjerget ved Loutrake

Den følgende dag sejlede vi videre og ankrede i den sydlige ende af Skolopos hvorefter gik om på den anden side for endnu en ankring. Denne plads var dog meget urolig så d. 26/7 sejlede vi op til Alonnisos og ind i Vosti havn hvor vi kunne ankre frit. Her blev vi nogle dage for at nyde livet og øen.

Foto 205
Foto 205. Vosti Havn.

Alonnisos by ligger ikke så langt fra havnen så vi gik turen ind til hovedbyen for at handle og fandt ud af at vi kunne tage bussen op til den gamle Chora, hovdenbyen på øen, hvilket vi så gjore dagen efter. Byen ligger højt så udsigten er fantastisk. På de mindre græske ører ligger hovdenbyen Chora altid højet oppe på bjerget i sikerhed for prirater og andre der vil plynder øen. Chora er at finde på alle mindre øer og oversat hovdenbyen. På nogen af øerne har hovdenbyen samme navn som øen.

Foto 206
Foto 206. Udsigt, det kan næsten ikke blive bedere.

d. 29/7-2017 sejler vi de ca. 7sm op ad kysten på østsiden af Alonnisos til byen Steni Vala.
På vejen for vi et dejligt indblik i grækernes opfindsomhed. Når der skal halmballer frem hvor der ikke er veje så bruger man da bare onklens fiskebåd.

Foto 207
Foto 207. Minifragter.

Her går vi til bykaj for eget anker. Dog har vi svært ved at komme tæt nok på kajen til at komme i havn med vores landgangsbro så vi benytter Lappe som flydebro.
Den lokale købmand fortæller os at han har en god ven som kommer fra DK. Vi når at hilse kort på den danske kvinde som er gift med en grækere og har boet 35 år på øen og har i dag 2 børn og en lille souvenir butik i Choraen.

Foto 208
Foto 208. Lappe som flydebro

Efter en dag i Steni Vala er det tid til at mødes med gamle venner fra vinterhavnen. Vi sejler d. 30/7-2017 til den næsten ubeboede ø Peristera. En tur på blot 4sm.
Ved ankomsten til ankerbugten ser alt dejligt ud og vi forsøger at ankre. Det er meget svært og vi kan ikke få ankret til at holde og må tænke kreativt. Vores venner fra Mistral er også ankommet og de ankre og ligger med 2 liner i land. De ser vi har problemer og tilbyder at vi ligger parallel med den for eget anker, men 2 liner i land og samtidig har en line til dem. Dette virker og da vi endelig er færdige har vi tilsammen 4 ankre ude og 4 liner i land og er fortøjret sammen.
Det viser sig efterfølgende at være en god løsning da bugten bliver fyldt op. Ved at ligge som vi gør skal vi ikke kæmpe om pladsen med andre både.

Foto 209
Foto 209. Ankerbugten på Peristera

Ligeledes ankommer båden Emerald som vi ligeledes kender for Agios Nikolaos.
Vi bliver i bugten i 5 dage og har op til flere grill aftner inde på vores lille strand.

Foto 210
Foto 210. Grill på stranden.

d. 4/8-2017 sejler vi videre sammen med Mistral op til den ubeboede ø Panagia, blot 12 sm nordpå. Her ankre vi på dejligt sandbund med god hold. Ulempen ved dette dejlige sted er at der ikke er nogen radio/telefon forbindelse så vi kan ikke blive for længe, da vejrudsigterne ofte skifter.

Vi beslutter allerede d. 5/8-2017 at sejle videre og planen er, sammen med Mistral at nå ”de tre fingre” oppe i det nordlige grækenland så vi starter tidligt.
Desværre få vi den meget kedelige besked, da vi igen har telefonforbindelse at Søren mors kræft udvikler sig hurtigt og familien gerne vil han kommer til Danmark snarest muligt.
Vi ændre vi planen og sejler mod Lesbos hvor vi kan lade båden ligge i en sikker marina mens vi begge er i Danmark. Vi siger farvel til Mistral ændre kurs mod øen Limnos hvor vi efter 53sm ankre uden for byen i indre havnen.

Foto 211
Foto 211. Mypina by night

Tidligt om morgenen d. 6/8-2017 sejler vi videre til Sigri på Lesbos, en tur på 56sm. Turen går godt, men ved indsejling til bugten kan vi ikke rulle genuaen ind og må til sidst tage hele sejlet af rulleforstaget. Ikke nemt med en 130% genua i lidt vind og bølger, men det går. Rullen sidder urokkelig fast.

D. 7/8-2017 sejler vi videre til Mytilini på den østlige side af Lesbos og vi kommer så tæt på den tyrkiske kyst som vi aldrig har været.

Allerede d. 9/8-2017 flyver Søren til Danmark. Heldigvis ligger lufthavnen på Lesbos kun 5km fra marinaen så selv om flyet går kl. 6 går alt fint. En uge senere følger Charlotte efter. Vi når begge at have en god tid med Søren mor inden hun går bort d. 2/9-2017. Vi bliver i Danmark sammen med Søren far til d. 12/9-2017 hvor vi taget tilbage til Valhalla og genoptager vores eventyr.

Foto 212
Foto 212. Til ære for min mor.