Rejsebrev 15

Evia kanalen del 1. Lucas på besøg

d. 5/6 2017 ankommer vi til Lavrion. Dette er vores første besøg på det græske hovedland og vi er lidt spændre på forskellen fra ørene til fastlandet. Turen fra Kea var på 18sm og foregik mest for motor. Vi har 2 opgaver. Først skal vi have provianteret og fyldt vand på og så skal vi have fundet ud af hvorfra vi best kan hente vores nevø Lucas i Athen lufthavn hvor lander den 19/6 for at sejle med os i 14 dage.
Lavrion er en temmelig stor havn og er ligeledes base for en stor charterbåds flåde. Der er vel 5 eller 7 forskellige charter firmaer her. Det betyder den er total fyldt fra fredag til søndag, men da vi ankome midt på ugen kan vi selv vælge hvor vi vil ligge. Vi finder en plads med moring line og går med stævnen ind til den høje mole.

Foto 176. Vi fejre ankomst til fastlandet med en middag på restaurant.
Foto 176

Selve Lavrion havn er ikke charmerende og byen er stor og larmende så allerede d. 7/6 2017 sejler vi videre til Porto Rafti for motor. En tur på 15sm.
Det skal vise sig at vi kommer til at bruge meget tid i Porto Rafti da vi beslutter at det er her vi vil have base for at hente og aflevere Lucas. Vi ankre i bugten som er vel beskyttet for alle vinde pånær østenvind som meget sjælendt opstår. Dog er der til tider en smule dønninger. Vandet er desværre lidt grumset, men ellers et dejlig ankerplads.
Byen er ikke som på de græske øere vi har besøgt, men dette skyldes nok vi er på fastlandet. Byen er fyldt med biler og larm. Porto Rafti er en forstad til Athen og ligner mest af alt en amerikansk forstad! Byen har dog alt hvad vi skal bruge inklusiv flere store supermarkeder, grønthandlere og busforbindelse til lufthavnen.

Efter 3 dages udforskning af Porto Rafti beslutter vi at sejle til nogle af de steder og ankerbugter hvor vi håber at tage Lucas med til.
Den 10/6 2017 sejler vi fra Porto Rafti til en bugt på sydsiden af Megalo, en tur på 13sm. Det viser sig dog at den er meget åben mod syd og dønningerne kommer ind. Vi sejler derfor op til øen Chersonisi hvor vi finder den dejligste bugt med ren sand.
Foto 177. Chersonisi
Foto 177

D. 11/6 2017 sejler vi videre til Karistos på den sydlige ende af Evia, hvor vi ligger ved bykaj for eget anker. Turen er på 12sm og bliver for motor.
Karistos er en dejlig by med et lang havne front og gode stranden. Det er også et sted hvor grækerne holder ferie.

Foto 178 Karistos bykaj
Foto 178

Vi bliver her i 3 dage og nyder byen hvorefter vi beslutter at sejle videre op i Evia kanalen for at prøve andre ankerbugter. d. 14/6 2017 sejler vi derfor nordpå i Evia kanalen og når først til bugten Porto Lafia, men vælger ikke at ankre da der er beskidt og bunden er søgræs hvilket vi har dårlige erfaringer med. Vi sejler derfor tilbage til Chersonisi for et par dage.
d. 16/6 2017 sejler vi igen ud og afsøger endnu en ankerbugt. Denne gang Nimporio som også ligger nord i Evia kanalen. Bugten er find og der er god holdebund, men med en del fluer fra gedefarmen på land. Vi bliver dog natten over.
Den 17/6 2017 sejler vi tilbage til Porto Rafti for at gøre klar til at hente Lucas som lander d. 19/6 2017. Turen bliver for sejl og vi får en god ankerplads. Vi skal dog lige have et regnvejr overstået, men det giver jo en ren båd.

Foto 179. Regn i Porto Rafti.
Foto 179

Den 19/6 2017 oprandt dagen hvor Lucas startede hans sejltur med Valhalla i middelhavet. Søren hentede ham i lufthavnen.

Foto 180 Lucas er ankommet.
Foto 180

Vi bliver i Proto Rafti et par dage hvor der bliver badet og Lucas for lært at SUP.

Foto 181. Lukas på SUP.
Foto 181

Lucas for også lært at der er lidt arbejde forbundet med sejlads. Vi skal have handlet til 14 dage med en teenager ombord så der er flere ture til land med Lappe og lange gåturer for at finde gas samt til supermarkeder. Lukas skal også lige have et pår klipklapper da tennissko og strømper bliver en varm og stinkende fornøjelse :-). Vi nemlig vores første hedebølge i år.

d. 21/6 sejler vi tilbage til Chersonisi og anker i den skønne bugt på nordsiden. Vi bliver her i 3 dage og nyder livet. Lucas vender sig hurtigt til at sove længe og bade, snorkle (med harpun) og sejle på SUPpen.

Foto 182 Lucas nyder liver med moster.
Foto 182

Vi sejler videre d. 24/6 2017 til Karistos hvor vi ligeledes bliver 3 dage og Lukas deltager i dagligdagen ombord. Han bevæger sig også ud på egen hånd og træner saltomotaler fra kajen med de andre græske drenge.

Foto 183 Lukas vasker op.
Foto 183

Den 27/6 2017 er det så afgang igen hvor vi skal sejle til øen Andros. På turen skal vi passere Kafirea strædet. Turen går strygende for sejl og efter blot 4½ time er vi ved Mpatsi på Andros.
Vi starter med at ligge for svaj, men ser herefter at der er plads i havnen til at gå langskibs hvilket vi vælger.

Foto 184 Mpatsi havn
Foto 184

På Andros for Lucas lært at sejle Lappe med elmotoren og tager på undervandsjagt helt på egen hånd. Lucas og Søren er også på snorkel tur ude om pynten og finder en sunken båd og andet gammel ragelse på bunden.

Den 30/6 2017 beslutter vi at sejle retur til Porto Rafti da vejret er godt og vi kan få en rolig tur over til fastlandet. Det skal vise sig at blive en meget varm tur og vandet er 30 grader. Derfor gør vi stop halvvejs og tager en svømmetur på ca. 200 meter vand

Foto 185. Svømmetur på dybt vand
Foto 185

Tilbage i Porto Rafti møder vi den danske båd vi havde som naboer over vinteren i Agios Nikolaos, Conquistador med Vicki og Jacob. Det skulle selvfølgelig fejres med en Pizza og en gang Yatzy spil.

Foto 186. Pizza med Conquistador
Foto 186

Vi bruger de sidste dage med Lucas i Porto Rafti hvor bl.a. Yatzy er på programmet og opvisning i græsk folkedans.
Den 3/7 2017 siger farvel til Lucas og skal retur til DK.da.
Lucas har efter eget udsagn fået den bedste oplevelse til d.d. på Valhalle som han aldrig vel glemme. Vi nød begge at have ham med og vise ham hvordan hverdagslivet er på Valhalle.

Foto 187 Lucas klar til at tage bussen til lufthavnen
Foto 187

Efter at have sagt farvel til Lucas bliver vi i Porto Rafti frem til den 7/7 2017 da vejret ikke er med os. Vi ønsker at sejle nordpå op igennem Evia kanalen, men må vente på at de nordlige vinde aftager.