Rejsebrev 12, 2016

I Grækenland, fra Kalamata til Kreta.

Efter at have fanget vores blinde passager og fyldt lagrene op igen sejlede vi fra Kalamata d. 23/8 2016. Det blev en kort tur på 9sm til byen Petalidhion. Her lå vi for anker uden for byen i 3 dage for lige at komme os over tiden i storbyen og vores ubudne gæst.
D. 27/8 2016 sejle vi videre ned at kysten til Koroni hvor vi ankrede i havnen for en enkelt nat. Her oplevede vi også en besynderlig opførsel Mac en charterbåd. Det blæste en smule og de 4 af de 6 herre ombord skulle i land i deres lille gummibåd. Det gik fint, men på tilbagevejen kunne de ikke holde gang i påhængsmotoren og deres evner til at ro var meget begrænset. Inden vi kunne nå at komme dem til undsætning (vi skulle først have motoren monteres på vores gummibåd) havde de tilbageblivende 2 herre hevet ankret på charterbåden op og sejlet de ca. 50 meter for at fange deres venner hvorefter de ankrede igen.
D. 28/8 2016 sejlede vi om i den sidste store bugt på Peloponesien ved navn Lakonikos. Her ankrede vi i en lille bugt ved navn Porto Kayio. Et meget specielt sted som er meget tæt på at være en naturhavn, men desværre meget dyb de fleste steder. Sejlturen var for motor da vinden ingensteder var at finde.

Foto 126
Foto 126 Naturhavnen i Porto Kayio

Fra Porto Kayio gik turen d. 29/8 2016 videre til Yithion oppe i bunden af bugten. En tur på 20sm for motor. Vi lagde til på bykajen for eget anker.
Yithion skulle blive en speciel oplevelse hvor vi bl.a møde Jacky og Pete på Argonauta som vi senere skulle komme til at tilbringe meget tid sammen med.

Foto 127
Foto 127 Yithion by ved solnedgang.

Vi blev og udforskede byen i nogle dage og fandt bl.a et gammelt amfi teater. Bl.a. har de nogle meget aktive Port Police betjente og vi skulle for første gang siden vi kom til Grækenland bruge vores Dakpa, som vi jo ikke kunne få på Korfu. Det at få købt en Dakpa kan bliver to dags dages hårdt arbejde med lange ventetiden i banken for at betale de ca. €30 kontant (ja du læste rigtigt – der skulle betales kontant i banken!) fik vi endelig vores Dakpa.

Foto 128
Foto 128 Amfi teater i Yithion

Da vi havde fået nok af byen for en stund sejleve vi til ankerbygten Plitra. En tur på 15sm for motor. Her mødte vi igen båden Argonauta og blev inviteret på beach BBQ. Byen Plitra har ikke meget at byde på, men bugten og stranden er fantastisk så længe vinden ikke går i syd. Vi blev i bugten indtil d. 5/9 2016 hvor vi sejlede tilbage til Yithion da et vejrsystem med kraftig vind og regn var på vej og vi gerne ville ligge sikkert.
Det blev til yderlig 4 dage i Yithion med meget dårlig vejr. Vi måtte blive en dag ekstra fordi vandet i havne bassinnet var fyldt med træstammer, buske, plastikaffald m.m. Vi forlod endda kajen uden at starte motoren og startede den først, da ankeret var næsten oppe.

Foto 129
Foto 129 Regnvejr i Yithion

Foto 130
Foto 130 Blæksprutte arme og beskidt havne vand

D. 9/9 2016 gik turen så endelig mod Kreta, med et stop på Kithera. Turen til Kithera var på 35sm og blev taget for motor og Genua. Da vi ankom ankrede vi inde i havnen, men vinden vendte og kom fra nord så vi gik om på sydsiden og fik ankret efter et par forsøg. Det var ved at blive mørkt og der var både sten rev og et skibsvrag der skulle håndteres.

Foto 131
Foto 131 Skibsvrag ved Kithera

Vi sejlede videre dagen efter d. 10/9 2016 mod Chania. En tur på 65sm for storsejl og motor. Vinden var taget noget til da vi gik ind i havnen i Chania på Kreta. Det eneste sted man kan lægge til er bykajen og her er det mest brugt at ligge for eget anker. Vi var heldige og finde en god plads, men det skulle vise sig at Valhalla er meget svær at manøvrere i sidevind samtidig med at man vil placere sit anker og bakke ind på plads. Da vi havde prøvet til i nogen tid uden succes kom en dinghy ud til os og på klingende dansk kunne manden fortælle os, at på pladsen lidt længere mod vest var der en mooring line vi kunne benytte. Det valgte vi og gik med stævnen ind til den høje bykaj.
Kort efter vores ankomst sejle Johanna og Flo på Barra ind i havnen. Dem havde vi først mødt på Kafelonien i Agostoli. Det skulle vise sig at blive nogle dejlige 3 uger i Chania.

Foto 132
Foto 132 havnen i Chania. (Valhalla er 3 mast fra højre)

Under vores ophold i Chania havde vi flere udflugter. Bl.a en tur gennem Samaria kløften og en vin og oliven udflugt, begge dele sammen med Joanna og Flo.

Foto 133
Foto 133 Selfi med Joanna og Flo i Samaria kløften.

Vi nød at have selskab og bruge så lang tid i Chania at vi næsten begyndet at føle os hjemme, men efter 3 uger måtte vi videre.
Vi sejlede videre til Rethimno d. 30/9 2016 hvor vi overnattede i marinaen og herefter videre til Nisis Dhia ud for Iraklion hvor vi lå for anker.

Foto 134
Foto 134. Rethimno.

Sidste stop på turen før vores kommende vinterhavn blev bugten ved Elounda. Her ankom vi d. 2/10 og blev frem til 7/10 hvor vi gik til Agios Nikolaos.
Under vores ophold i Elounda besøgte vi også øen Spinalonga.